Een Ford Fiesta diesel uit 2009 start af en toe niet en gaat ten tijde van de klacht ook niet op stuurslot. Als de klant de auto bij het autobedrijf aanbiedt, blijkt het voertuig ook al bij andere bedrijven en de merkdealer te zijn geweest. De laatste adviseerde om de kabelboom en modules van de startonderbreking te vervangen, waarop de klant voor een secundaire opinie naar het universele autobedrijf gaat.

 

In de werkplaats van het universele autobedrijf constateert de monteur dat de auto op het moment dat de klacht zich voordoet in het geheel niet op de startknop reageert. Als de elektronische regeleenheden in het voertuig worden uitgelezen, detecteert de diagnoseapparatuur de volgende meldingen: 

 

Motor:

P126000 - Toegangs-/startautorisatie diefstal herkend

 

RFA (keyless entry module):

Startblokkade - U210100 Regeleenheid toegang-/startblokkering configuratiefout

B102692 Elektrisch contactslot functionering storing

 

COMMUNICATIESTORING

 

De monteur controleert het immobilizer systeem, waarbij de diagnosetester aangeeft dat het contactslot niet bedient wordt en dat er geen sleutels geprogrammeerd zijn. Dit is vreemd, omdat de sleutels het wel gewoon doen. Bijkomend kunnen de foutcodes ook niet gewist worden. Gezien het feit dat de auto al bij de dealer geweest is en de monteur wil voorkomen onnodig lang met de diagnose bezig te zijn, besluit hij contact op te nemen met Automotive Techline.

 

De helpdesk zet alle feiten op een rijtje en besluit om eerst een aantal mogelijke oorzaken uit te sluiten. Zo wordt onder andere gecontroleerd wat er tijdens de klacht met de meetwaarden in de regeleenheid toegangs/startblokkering van het contactslot gebeurt en of de regeleenheden tijdens de klacht nog te benaderen zijn.

 

Op basis van de informatie die Automotive Techline van de monteur krijgt, ontstaat het vermoeden dat er iets mis gaat in de communicatie tussen de verschillende modules van het startblokkeringssysteem. Hierop wordt besloten het systeem via remote diagnose op afstand te controleren.

 

KEYLESS ENTRY SYSTEEM

 

Helaas doet het probleem zich, juist op het moment dat de auto op afstand met de helpdesk verbonden wordt, niet voor. Omdat het probleem slechts sporadisch aanwezig is, de foutcodes niet op afstand gewist kunnen worden en omdat er mogelijk nieuwe software in de RFA module - de module die de keyless entry regelt - geschreven moet worden, wordt besloten de auto naar de werkplaats van Automotive Techline te transporteren.

 

In de werkplaats bij Automotive Techline wordt geconstateerd dat de startknop in orde is en dat de afstandsbedieningen van beide sleutels het doen. Bij Ford worden vervolgens de originele stroomloopschema’s opgehaald om de volledige werking van het keyless entry systeem te kunnen controleren.

 

Met de diagnoseapparatuur wordt geconstateerd dat alle in de auto aanwezige modules die met het immobilizer systeem te maken hebben uitgelezen kunnen worden, behalve met de Powertrain Control Module (PCM). Controle leert dat alle massa’s van de module in orde zijn, maar dat de geschakelde voeding mist.

 

RFA MODULE INITIALISEREN

 

Als verder wordt gezocht blijkt ook dat er schade is ontstaan aan een stekker die er op duidt dat de pin van de geschakelde voeding heet geweest is. Ook valt bij het losnemen van het relais van de brandstofverwarming op dat de geschakelde voeding - dezelfde als van de PCM - ervan zakt naar 3 Volt en helemaal verdwijnt als deze belast wordt.

 

Als de geschakelde voeding bij de zekering gemeten wordt, blijkt dat de spanning zich weer hersteld als de zekering bewogen wordt. Ook kan op dat moment de PCM weer uitgelezen worden. Het lijkt er derhalve op dat er een weerstand of een slecht contact in de zekeringkast optreedt. Controle leert dat dit ook daadwerkelijk het geval is.

 

Nadat de verbinding in de zekeringkast hersteld is, worden de voedingen en massa’s gecontroleerd en in orde bevonden. Als echter geprobeerd wordt om de sleutels in te leren en de RFA module te initialiseren, lukt dit niet. Hierop wordt de module opnieuw geprogrammeerd, maar ook dit mag niet baten en resulteert in een foutmelding.

 

SLECHTE MASSA

 

Hiermee komt aan het licht dat er niet alleen een probleem was met de zekeringkast, maar dat er meer aan de hand is en de RFA module ook niet in orde blijkt te zijn. Een nieuwe module wordt gemonteerd en geïnitialiseerd waarop de sleutels inderdaad weer ingeleerd en aan de auto herkenbaar gemaakt kunnen worden. Ook gaat de Fiesta nu weer op contact als de startknop bedient wordt.

 

Helaas is de Ford nog steeds niet in orde, want hoewel de auto met de startknop op contact gezet kan worden, kan de motor nog niet gestart worden. Als de startknop ingedrukt wordt en startmotor handmatig aangestuurd wordt, draait de startmotor wel rond, maar slaat de motor niet aan.

 

Een meting op het aanstuur-relais van de startmotor leert dat deze wel spanning vanuit de RFA module krijgt, echter schakelt de PCM de module niet in. Ook is bij het uitlezen te zien dat er een foutcode met betrekking tot diefstalbeveiliging in de PCM is opgeslagen en dat er een Passive Anti-Theft System (PATS) storing in de identifier module van de PCM aanwezig is. Deze fout was nog niet aanwezig voordat de startmotor handmatig werd aangestuurd. Dit is relevant omdat het voor de helpdesk veel makkelijker was geweest als deze foutcode er toen al in stond.

 

PATS-SYSTEEM

 

Omdat de PCM niet wordt vrijgeschakeld door het PATS-systeem en de startblokkering niet uitgeschakeld kan worden, wordt het PATS-systeem opnieuw geïnitialiseerd en succesvol afgerond. Het foutmeldingslampje in het instrumentenpaneel gaat uit en de motor kan weer gestart worden.

 

Hoe er zoveel storingen in de Ford hebben kunnen ontstaan is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat de auto, voordat deze bij Automotive Techline binnenkwam in meerdere werkplaatsen gecontroleerd is. Bij Automotive Techline is hierdoor het vermoeden ontstaan dat er tijdens de tests en metingen ergens iets mis is gegaan. Helaas is dit echter niet meer te herleiden. 


Deel deze pagina met je netwerk!