Nadat elders een gebruikte motor in de Mercedes-Benz Sprinter 515 CDI geplaatst is, registreert de motorregeleenheid onjuiste informatie en gaat in noodloop. De foutcodes die ontstaan, kunnen echter op geen enkele manier gewist worden en af en toe wil de motor ook niet aanslaan. Hierop wordt de auto naar het garagebedrijf gebracht dat later contact heeft met Automotive techline.

 

Gegevens Mercedes Sprinter in dit artikel

Merk: Mercedes-Benz
Model: Sprinter 515 CDI
Motor: OM 646.986 d 22 LA
Motorregeleenheid: EDC 16CP31-7
Brandstof: Diesel
Datum eerste toelating: 15 november 2010

Allereerst sluit de monteur de diagnoseapparatuur aan om de de ECU te controleren. De tester stuit al snel op onderstaande foutcodes, die echter zeer hardnekkig zijn en kunnen inderdaad op geen enkele manier verwijderd worden.

 

P2014 – Motorolie sensor waarde onplausibel
P2061 – Motorolie sensor signaal foutief
P2062 – Motorolie sensor funktioneringsstoring
P2041 – Motorolie sensor oliekwaliteit waarde onplausibel
P0105 – Ladedruk sensor ladedruk te klein

 

Gestructureerd meten

Ook ontdekt de monteur dat de motor niet aanslaat als de ladedruk sensor een meetwaarde van 3.400 mBar aangeeft. Als hij vervolgens de stekker van de sensor losmaakt, slaat de motor wel aan. Een nieuwe ladedruk sensor biedt geen soelaas, de regeleenheid blijft in de noodloop staan en de foutcodes kunnen nog steeds niet gewist worden.

 

Hierop wordt de hulp ingeroepen van de Automotive Techline. De helpdesk bestudeert de data en vraagt de monteur om gestructureerd te gaan meten en de gegevens in een duidelijk overzicht terug te koppelen. De metingen worden uitgevoerd en met de lijst foutcodes en de metingen gaat de helpdesk aan de slag. Voor de volledigheid wordt ook een foto van de motorregeling opgevraagd om te bepalen welk schema er gebruikt moet worden.

 

Uit het schema blijkt dat de stekkers van de olie niveau-sensor en turbodruk-sensor vlak bij elkaar zitten en onderling gewisseld, ofwel verkeerd aangesloten kunnen worden. Controle leert echter dat de stekkers goed zijn aangesloten, waardoor de zoektocht naar de oorzaak van de problemen voortgezet moet worden.

 

Sensoren

Ondertussen blijkt de monteur nog een aantal metingen gedaan te hebben en meet hij waarden die volgens hem niet kloppen. De helpdesk adviseert de monteur om de stekker van de lade druk los te trekken en te controleren of de meetwaardes op dat moment veranderen. Als de waardes niet veranderen kan dat erop duiden dat de ECU de sensoren niet ziet.

 

De monteur maakt de stekker van de ladedruk sensor los, maar er gebeurt niets met de meetwaardes. Hierop krijgt de helpdesk het vermoeden dat de sensoren van de nieuwe motor niet de juiste waren voor deze motor en deze motorregeling. Op basis van de motorcode worden er nu nieuwe sensoren gemonteerd en is het probleem opgelost.


Deel deze pagina met je netwerk!