De eigenaar van een Renault Modus 1.6 benzine uit 2005 brengt zijn auto naar de garage omdat de accu steeds leeg is. In de werkplaats blijkt er meer aan de hand te zijn dan een slechte accu, defecte dynamo of lekstroom.
In de werkplaats constateert de monteur dat de Modus op willekeurige momenten een compleet eigen leven gaat leiden. Zo wordt, zonder zichtbare aanleiding en zelfs als het contact niet aanstaat en de contactsleutel uit het contactslot verwijderd is, de gasklep aangestuurd.
voeding met contact uit
Omdat het erop lijkt dat de oorzaak van het probleem niet eenvoudig en snel te traceren is, neemt de monteur contact op met de helpdesk van Automotive Techline met een verzoek om technische ondersteuning en meer informatie over de auto.
Zoals gewoonlijk vraagt de helpdesk allereerst naar de details van het probleem. Als de monteur heeft uitgelegd wat hij geconstateerd heeft, is het de beurt aan de helpdeskmedewerker.
De eerste vraag die de helpdesk aan de monteur stelt, is of hij de regeleenheid van de motor uit kan lezen op het moment dat het gasklephuis geactiveerd wordt en de sleutels naast de auto liggen. De monteur pakt de diagnosetester erbij, sluit hem aan en constateert dat dit inderdaad het geval is.
Volgens de helpdeskmedewerker betekent dit meteen al een positieve doorbraak in de zoektocht naar de oorzaak van het probleem. Nu is het zaak om uit te zoeken waarom en hoe de motorregeleenheid voeding krijgt waardoor deze met het contact uit toch aangestuurd wordt.
verdachte geluiden
De technisch specialist van Automotive Techline adviseert de monteur om eerst de voeding van de motorregeleenheid in de zekeringkast te controleren. De monteur volgt het advies op en constateert dat er allemaal vreemde geluiden vanuit de omgeving van de zekeringkast komen. Als hij hierop de zekeringkast opent, ziet hij dat deze drijfnat is.
Door de locatie waar de zekeringkast gemonteerd is en de manier waarop de zekeringkast geconstrueerd is, kan deze gaan lekken en aan de binnenzijde vochtig worden. De zekeringkast wordt vervangen en de Renault doet het weer als vanouds.
Deel deze pagina met je netwerk!