Van een Mercedes-Benz Sprinter 515 CDI/43 waar de monteur over belt, houdt de motor in en direct vanaf het starten levert deze geen vermogen. ‘Luchtmassasignaal niet plausibel’, zo luidt de foutcode P2633, naast de andere codes die die OBD opgeeft: P1954, P1955 en P0101 LMM. De monteur heeft al diverse metingen verricht en de storing ook in Autodata nagekeken, maar komt er niet uit. Ook al niet omdat de storing P2633 volgens hem statisch is en het lukt hem niet deze te wissen.

 

Gegevens voertuig in dit artikel

Mercedes-Benz Sprinter 515 CDI/43 2007

 

Vraagtekens rond motormanagement

Volgens de metingen van de monteur is er niets mis met de weerstanden van de luchtmassameter naar het motorregelapparaat. Dit geldt eveneens voor de scoopmetingen van de luchtmassa en temperatuursensor. Ook de massa en de voeding op de luchtmassa zijn in orde. Volgens Autodata zou de storing wijzen op een te laag regelingssignaal in het circuit van brandstofpomp B, maar de helpdeskmedewerker van Automotive Techline zoekt het in een andere richting. Hij wijst de monteur erop dat als je de motor met de KTS uitleest die hij gebruikt, je kunt kiezen tussen meerdere typen motormanagement. Hierover ontstaat de nodige verwarring.

 

515 CDI of 315 CDI?

Het valt de helpdeskmedewerker namelijk op dat de monteur het heeft over een 515 CDI, maar het motormanagement van de 315 CDI heeft geselecteerd. Op basis van het kenteken geeft de RDW een 515 CDI op, maar als de monteur op kenteken kiest, komt hij op een 315 CDI uit. Volgt hij de bevindingen van Automotive Techline op, dus een 515 CDI, dan komt hij uit op een jonger bouwjaar (2011) en komt hij het menu niet in. De helpdeskmedewerker legt uit dat als de verkeerde uitvoering wordt geselecteerd, de documentatie wellicht niet klopt of dat het uitlezen of inleren niet goed verloopt.

 

Inleren luchtfilter lukt niet

De helpdeskmedewerker vraagt of er onlangs onderhoud is uitgevoerd. De auto blijkt kort daarvoor bij een andere garage een onderhoudsbeurt te hebben gehad. Eerder al is de startmotor vervangen en ook is er een ruilmotorblok ingebouwd. De helpdeskmedewerker vraagt daarom of het nieuwe luchtfilter is ingeleerd na deze beurt want zo niet, dan kan de gemeten luchtmassa afwijken waardoor een storing kan ontstaan. De monteur wordt geadviseerd het luchtfilter met draaiende motor in te leren, maar omdat de storing niet te verwijderen blijkt, kan hij het luchtfilter niet resetten. Hierdoor vermoedt de helpdeskmedewerker dat er iets fout gaat met de luchtmassameter en vraagt of er nulmeting is gedaan met de scoop. Deze moet bij stilstaande motor worden uitgevoerd zodat er geen lucht langs de luchtmassameter loopt en de waarde moet tussen de 1,76 en 1,93 kHz liggen. De gemeten frequentie van 1,85 kHz blijkt dus in orde.


Deel deze pagina met je netwerk!