Automotive Techline krijgt een melding van een Opel Corsa CDTi 1.3 met bouwjaar 2009 die ruim 170.000 km heeft gelopen. Er verschijnt een gecombineerde foutmelding die lastig te verklaren is. Foutcode P2002 geeft aan dat de roetfilterefficiëntie onder de drempelwaarde is. Code P0683 daarentegen duidt op een storing in de gleoisturing. Dit is opvallend. Twee maanden eerder is namelijk bij de uitlaatgastemperatuursensor reeds vervangen. Ook de roetfilter is toen direct gereinigd. Daarnaast werkt het openen van de EGR-klep niet naar behoren.

 

Is het een fout in de software?

 

Er is een drukverschil in het roetfilter gemeten van 5kPa (50 mbar). Nadat het roetfilter twee weken daarvoor was schoongemaakt, was het drukverschil nog 1 kPa (10 mbar). De uitlaatgastemperatuursensor geeft meetwaarden aan van respectievelijk -40 en -10. Het gekke hieraan? De monteur geeft aan dat deze Opel Corsa maar 1 temperatuursensor heeft, die ook nog eens een maand eerder is vervangen. De kilometerverhouding ten opzichte van de regeneratie van het roetfilter is afwijkend. Hebben we hier te maken met een softwarefout?

 

Ons advies: gebruik een andere tester

Automotive Techline adviseert de monteur om de metingen nogmaals uit te voeren met een andere tester. Zo kunnen externe factoren worden uitgesloten. De auto regenereert blijkbaar niet en er wordt gevraagd of de klant misschien vaak korte afstanden rijdt. Hierdoor kan de motor en het uitlaatsysteem niet voldoende op temperatuur komen. Ook geeft Automotive aan dat een slecht functionerend gloeisysteem een oorzaak kan zijn van het niet regenereren van de roetfilter. Als dit laatste door een softwareprobleem wordt veroorzaakt, zal de monteur contact op moeten nemen met de Opel dealer of meer informatie zoeken op de technische informatie site van Opel.

 

Correcte meetwaarden

Er wordt een andere computer gebruikt, waar de laatste versie van ESI[tronic] testsoftware op geïnstalleerd is. Deze geeft niet licht op de zaak. Zo blijkt de foutcode betreffende de gloeitijdsturing te duiden op een kapotte gloeibougie. Deze wordt vervangen. De regeneratiewaarden zijn in deze nieuwe diagnose wel juist. De koeltemperatuursensor komt ook niet boven de 85 graden Celcius. Tenslotte staat de uitlaatgasrecirculatieklep bij stationair draaien op 2%. Hierop volgend wordt de EGR-klep en thermostaat vervangen. Er blijkt toch nog een kleine kink in de kabel. Ook de nieuwe EGR-klep sluit niet volledig en de aansturing zakt pas na enkele ogenblikken naar de gewenste 2%. De monteur laat de auto een lange afstand proefrijden en wist de foutcode, waarna de code niet meer terugkomt. Dit blijkt een goede zet, de drukverschilsensor geeft nu bij stationair draaien 0 kPa aan en met het geven van gas wort dit 12 kPa. Met een koeltemperatuur van ca. 89 tot 90 graden Celcius lijkt deze ook in orde. De vraag is nu of de regeneratie van het roetfilter plaats vindt op basis van gereden kilometers of drukverschil.

 

Aansturen en openen van de EGR-klep

Door de Automotive Techline medewerker wordt uitgelegd dat de regeneratie in allebei de gevallen optreedt. Na het verhelpen van de storing in het gloeicircuit en de te lage koelvloeistoftemperatuur zal het probleem zijn opgelost. En het probleem met de EGR-klep? De medewerker geeft aan dat 46% uit de test de impulsverhouding (PWM) van de aansturing is en het eigenlijk weinig zegt over de daadwerkelijke opening van de klep. Dit kan echter wel gecontroleerd worden door de positiesensor uit te lezen en deze vervolgens te vergelijken met de positie bij een uitgeschakelde motor. Dat de uitlaatgasrecirculatieklep bij stationair draaien op 2% staat is niet vreemd. Uit diverse werkplaatsdocumentatie komt naar voren dat bij uitgeschakelde EGR zelfs 18 tot 40% aansturing plaats kan vinden. Hier hoef je je dus niet druk om te maken. Echter is het belang van geüpdatet testsoftware met deze case wel weer bewezen!


Deel deze pagina met je netwerk!