Auto:

Merk/model: Kia Carens
Modeljaar: 2013
Motor: G4FD (1.6 GDi)
Klacht: Motor houdt in bij 2.200 toeren


Foutcode:

Geen foutcodes


Voorgeschiedenis

Een half jaar geleden is de auto in Duitsland met motorschade gestrand en afgesleept naar een autobedrijf. Diagnose wees uit dat er een gat in een van de zuigers zat. In overleg met de klant is een splinternieuwe motor gemonteerd. Na verloop van tijd meldt de klant zich bij het autobedrijf met de klacht dat de motor inhoudt. Het autobedrijf begint opnieuw met diagnose stellen. Al snel blijkt dat dit geen eenvoudige klus is. Ook na het inschakelen van de helpdesk van AutoNiveau komt de werkplaats er niet uit. Na overleg wordt de auto voor praktische ondersteuning bij AutoNiveau aangeboden.

Het autobedrijf heeft al verschillende zaken gecontroleerd en uitgesloten. Ook zijn meerdere onderdelen vervangen. Dit is de lijst met uitgevoerde werkzaamheden:

  • Injectoren vervangen
  • Bougies vervangen
  • Adaptiewaarden gereset
  • Distributietiming gecontroleerd en goed bevonden
  • Luchtlekkage uitgesloten met rookmachine


Tijdens het diagnosetraject zijn meerdere sensoren en actuatoren met de scope gecontroleerd. De meetwaarden vertonen geen duidelijke afwijkingen. Het ontbreekt simpelweg aan genoeg aanknopingspunten om de oorzaak van het inhouden te vinden.


Eerste proefrit

Als de auto bij AutoNiveau wordt aangeboden, beginnen we met een proefrit om de klacht vast te stellen. Na enige tijd, ongeveer 20 minuten rijden, kunnen we inderdaad zelf constateren dat de motor duidelijk voelbaar inhoudt. Sterker nog, de hele auto schudt zelfs. Als we het in woorden moeten omschrijven dan voelt het alsof de gasklep staat te klappen. Het inhouden gebeurt als je het gaspedaal langere tijd in precies dezelfde stand houdt. Dit valt in de eerste instantie op rond 2.200 toeren. Later blijkt dit ook in andere toerengebieden te gebeuren. De klacht van de klant is duidelijk aanwezig.


Nieuwe proefrit met diagnosetester

Omdat we het inhouden zelf goed kunnen opwekken, maken we een nieuwe proefrit met een aangesloten diagnosetester. Er ontstaan geen foutcodes tijdens het inhouden. Daarom concentreren we ons op de volgende meetwaarden:

- Raildruk

  • Fueltrims
  • Spruitstukdruk
  • Gaspedaalstand
  • Lambdasensor spanningswaarde
  • Gevraagde en gemeten nokkenasverstelling
  • Misfiretellers


Tijdens het optreden van de klacht zien we geen afwijkingen in de bovengenoemde parameters.
Wel zien we tijdens het inhouden de misfire-teller oplopen. Dit lijkt op alle cilinders te gebeuren.


Scopemetingen

De misfires zijn het enige aanknopingspunt dat we hebben. De misfire-teller loopt niet zo ernstig op dat er een foutcode ontstaat. Toch is dit wel de enige afwijking die we op dit moment hebben. We willen een beter beeld krijgen van het ontstaan van de misfires. Daarom voeren we met een vierkanaals scope de volgende metingen en controles uit:  

  • Krukas- en nokkenasmeting
  • Aansturing van de nokkenasverstellers
  • Ontstekingssignaal (bobines)
  • Aansturing van de injectoren
  • Stroomafname van de bobines en injectoren
  • Signalen van de MAP-, lambda- en gasklepsensor

 

4 Krukas, map sensor, gasklep positie breedband sonde.png

Scopemeting aan Kia Carens 1.6 GDi met vierkanaals Picoscope.

 

 

Resultaat van de scopemetingen

De scopemetingen die we hebben uitgevoerd, kunnen we niet allemaal delen in dit artikel. Om een indruk van de werkwijze te krijgen, verduidelijken wij hier één meting. Het zwarte signaal toont het berekende motortoerental. Dit is een rekenkanaal dat we hebben ingesteld zodat een berekening wordt uitgevoerd op kanaal 1 (blauwe signaal/krukassensor). Je ziet hierin heel mooi het inhouden van de motor terug.

De signalen van de MAP-sensor en de gasklepstandsensor zijn te zien op kanaal 2 (rood) en 3 (groen). Je ziet dat deze stabiel blijven tijdens het inhouden. Op kanaal 4 (geel) is een stroomtang aangesloten. Deze meet de stroom door de zekering van de injectoren. Hierin zien we de aansturing van alle injectoren terugkomen. Op deze manier kunnen we op één kanaal toch alle injectoren monitoren.


Analyse van de scopemetingen

Na het analyseren van alle metingen vallen twee dingen op. We zien in het ontstekingssignaal veel ruis op de vonklijn. Deze ruis is het hevigst tijdens het inhouden. Verder zien we 3 krukasgraden verschuiving van de uitlaatnokkenas vlak voor het inhouden zonder dat de nokkenasversteller wordt aangestuurd. Dit zou kunnen duiden op een probleem met de distributieketting, ook al lijkt dit niet aannemelijk bij een nieuwe motor.

Ter controle nemen we de stekker van het (uitlaat)nokkenasverstelventiel los. Met losgenomen stekker is het inhouden weg. Wat veroorzaakt nu het inhouden? Deze motor heeft een interne EGR-regeling. Deze wordt gerealiseerd met behulp van nokkenasverstelling waardoor klepoverlap ontstaat. Dat het inhouden met losgenomen nokkenasverstellerstekker verdwijnt, geeft ons het vermoeden dat het inhouden te maken heeft met de EGR-werking door klepoverlap. Ook is er de mogelijkheid dat hier sprake is van een distributiekettingprobleem.

 

20231229_113513.jpg20240105_163646.jpg

Beschadigingen aan het nokkenastandwiel (l) en ver uitgestelde kettingspanner (r).

 

Beschadigd

We demonteren het kleppendeksel om de distributieketting, de kettinggeleiders en de kettingspanner te bekijken. Er vallen ons hier wat dingen op die ons doen twijfelen of de motor wel echt nieuw is. Op het nokkenastandwiel zijn duidelijk beschadigingen te zien. Ook zien we vlakke kanten aan de bout van de nokkenasversteller. Dit wijst erop dat deze een keer losgehaald is geweest. Tot slot staat de kettingspanner extreem ver uitgesteld. Wanneer je een nieuwe ketting monteert, zal je zien dat de spanner maar enkele millimeters uitgesteld staat. Deze spanner lijkt al bijna op zijn einde te staan.


Motorcode

We nemen contact op met het garagebedrijf om onze bevindingen te delen. We vragen ons af of het garagebedrijf wellicht aan de motor gesleuteld heeft waardoor dit schadepatroon kan worden verklaard. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. Bovendien is er nog iets wat ons niet helemaal lekker zit. We kunnen nergens een motorcode vinden. Dit zou volgens de OEM-documentatie op het onderblok onder de startmotor gegraveerd moeten zijn. Het onderblok ziet er nieuw uit, maar hoe goed we ook kijken, we vinden nergens een motorcode.


Twijfels

Hoe weten we nu of de juiste motor is gemonteerd? In deze Kia Carens hoort een G4FD-motor zonder turbo te zitten. Wie kan ons de garantie geven dat deze motor er ook in zit? Het G4FJ-motorblok, met turbo, ziet er aan de buitenkant identiek uit maar is van binnen wel degelijk anders. Het autobedrijf neemt contact op met de leverancier van de nieuwe motor. In overleg wordt de auto bij de leverancier gebracht waar de ketting wordt vervangen. Ook wordt de ontsteking compleet vervangen in verband met de ruis die we zagen op het ontstekingssignaal. De distributieketting bleek inderdaad opgerekt. Helaas is het probleem na deze ingrepen nog steeds niet opgelost.

 

Chinese namaak?

We overleggen opnieuw met het autobedrijf. De ontbrekende motorcode zit ons niet helemaal lekker. Na wat speurwerk op internet vinden we op Aliexpress een namaak Hyundai-motor voor 1.349 euro exclusief btw. Op de foto’s bij de advertentie zien we dat er in deze motor geen motorcode is gegraveerd.

 

Geen motorcode.png

Op de motor van ‘onze’ Kia Carens staat geen motorcode.

 

We beginnen sterk te vermoeden dat we met een Chinese imitatiemotor te maken hebben. Dit wordt bevestigd door het merk van het oliefilter dat we op de foto in de Chinese webshop zien. Het betreft het Chinese merk Besf1ts. Op de motor in de Kia Carens zit hetzelfde oliefilter.

 

Mechanisch probleem

 Alles bij elkaar geeft dit niet heel veel vertrouwen over de kwaliteit van de motor. In combinatie met de opgerekte ketting en de beschadigingen aan het nokkenastandwiel hebben we het idee dat deze motor mogelijk is gereviseerd met een Chinees onderblok en een OEM-cilinderkop. We kunnen dit echter moeilijk bewijzen. Maar wat zegt dit? En zorgt dit voor het inhouden?

Feit blijft dat we in onze metingen geen duidelijke oorzaak voor de misfires konden vinden. Daarmee hebben we de sensoren, de actuatoren, de bedrading en de motor-ECU uitgesloten. We kwamen vervolgens uit op een mechanisch probleem. Na het vervangen van de distributieketting is dit onderdeel ook uitgesloten. Toch blijven we bij de conclusie dat er sprake moet zijn van een mechanische oorzaak voor het inhouden.


Aan de koffie

Wanneer we met het helpdeskteam samen aan de koffietafel zitten, gaat er bij een van de collega’s opeens een lampje branden. Hij herinnert zich een Kia die inhield na het vervangen van de motor. Dit ticket was gesloten zonder oplossing. Het autobedrijf had de diagnose afgebroken en de auto aan de handel verkocht. We zoeken onmiddellijk het oude ticket op en bellen met de autotechnicus die het ticket een paar weken geleden heeft aangemaakt. Het gesprek met de autotechnicus werpt nieuw licht op de kwestie. De ‘nieuwe’ motor die was gemonteerd, was besteld bij een leverancier die – te zien aan de foto’s op de website – Chinese motoren verkoopt.


Afhandeling

We nemen opnieuw contact op met het autobedrijf van ‘onze’ Kia Carens. Het bedrijf onderneemt verdere actie. Hoe dit precies is verlopen en afgehandeld weten wij niet. Wel krijgen we een paar weken later teruggekoppeld dat de leverende partij een andere motor, dit keer met motorcode, in de auto heeft gemonteerd. Daarmee komt een eind aan dit bijzondere diagnosetraject. Na de montage van de nieuwe motor rijdt de klant weer zonder problemen en zonder inhoudende motor.

 


Deel deze pagina met je netwerk!