De dieselmotor van de Kia Sorento CRDi uit 2007 met motorcode D4CB en 121 duizend kilometer op de teller valt tijdens het rijden uit. De motor kan direct na het uitvallen wel weer gestart worden, maar het duurt even voordat deze weer aanslaat.

 

De klacht doet zich vooral voor wanneer er volgas met het voertuig gereden wordt. Als de regeleenheid uitgelezen wordt, blijkt foutcode P1181 - drukbewaking rail regelafwijking opgeslagen te zijn.   

technisch service bulletin

 

Een proefrit met aangesloten diagnoseapparatuur leert dat op het moment dat de motor uitvalt, ook de hoge druk in het brandstofsysteem wegvalt en de gewiste foutcode ook weer teruggekomen is. Hoewel deze volgens de onderhoudsinformatie recent vervangen is, heeft de monteur het vermoeden dat het brandstoffilter onder de motorkap de boosdoener is. Als hij het filter echter demonteert en leeg giet, is er geen vuile brandstof of verontreiniging zichtbaar.

 

Om te voorkomen dat er te veel tijd in de zoektocht naar de oorzaak van het probleem gaat zitten, besluit de monteur contact op te nemen met Automotive Techline. De technisch specialist duikt de technische database Solutions Pro in en ontdekt dat er een Technisch Service Bulletin (TSB) voor deze auto beschikbaar is.

 

In het bulletin wordt een aantal oorzaken gegeven die betrekking hebben tot de symptomen van het probleem. Een van de oorzaken is een vervuild filter in de brandstoftank. Het blijkt dat kleine fragmenten van de coating die de binnenkant van de brandstoftank tegen corrosie beschermd in de loop der jaren los laat en de brandstof vervuild.

verontreinigd brandstofsysteem

 

In het bulletin wordt verder gewaarschuwd dat de vuildeeltjes zo klein kunnen zijn, dat ze niet door het brandstoffilter in de tank opgevangen worden. Hierdoor verspreidt de verontreiniging zich en kunnen uiteindelijk alle onderdelen in het brandstofsysteem verstopt raken. Dit verklaart waarom het vervangen van één onderdeel zoals het tankfilter het probleem in sommige gevallen niet oplost.

 

Omdat de verontreiniging in het volledige brandstofsysteem plaatsvindt en alle onderdelen in het brandstofsysteem verstopt kunnen raken, kan het probleem zich ook pas in een later stadium openbaren. Daarom is het raadzaam als het in dit artikel beschreven probleem geconstateerd wordt het complete brandstofsysteem te reinigen en de brandstoftank te vervangen.

 

Ondertussen wordt in de werkplaats het aanvoerfilter gedemonteerd. Zodra het filter uit de tank is, wordt zichtbaar waardoor de storing veroorzaakt wordt. Het brandstoffilter is duidelijk zichtbaar volledig vervuild. Het brandstofsysteem wordt gereinigd, het filter wordt vervangen en de Kia doet het weer als vanouds.


Deel deze pagina met je netwerk!