De Mercedes-Benz Sprinter komt de werkplaats binnen omdat het storingsindicatielampje van het motormanagement brandt, terwijl de auto verder prima rijdt. In de werkplaats wordt de lambdasonde vervangen, maar dan gebeuren er een aantal onverwachte dingen.

 

Gegevens Mercedes-Benz Sprinter in dit artikel

Model: 906 KA 35 SPRINTER 313CDI
Aantal cilinders: 4
Cilinder inhoud: 2143 m3
Brandstof: diesel
Motorcode: OM 651.955
Eerste toelating: 2011-05-30

 

Na het vervangen van de lambdasonde gaat echter het zogenoemde Malfunction Indicator Light (MIL) knipperen en levert de motor geen vermogen meer. Het motormanagement wordt uitgelezen alwaar foutcode P0101162 ‘Luchtaanzuigsysteem offset fout’ opgeslagen is.

 

De monteur weet niet hoe hij vanaf hier verder moet en schakelt de Automotive Techline in om te assisteren en het probleem op te lossen.

 

Allereerst wordt op advies van de Techline de luchtmassa-waarde in het geheugen van de regeleenheid gereset, echter levert dit volgens de monteur geen verbetering op. Het waarschuwingslampje knippert nog steeds en ook het vermogen is nog steeds ver onder de maat.

 

Uit het hierop volgende gesprek met de monteur blijkt dat er alleen een reset-mogelijkheid voor de lambdawaarde en niet voor de luchtmassameter mogelijk is.

 

Luchtmassa-waarde resetten

De monteur probeert hierop de lambda-waarde te resetten, maar dit lukt niet. De helpdeskmedewerker weet dankzij een eerdere case met een zelfde type Mercedes-Benz Sprinter met vergelijkbare fouten dat de reset met draaiende motor gedaan moet worden.

 

De lambda-waarde wordt gereset en de helpdeskmedewerker vraagt de monteur om het geheugen van de ECU met de diagnoseapparatuur nogmaals uit lezen, maar dan na ingave van een ander type regeleenheid omdat daar wel een luchtmassameter reset functie aanwezig is.

 

De monteur koppelt terug dat hij met zijn diagnoseapparaat het menu niet binnenkomt. Omdat de techline er nog steeds van overtuigd is dat er geen defect aanwezig is en een eenvoudige reset deze problemen gaat oplossen, wordt de monteur geadviseerd zijn AutoNiveau Remote Diagnostics aan te sluiten.

 

Vervolgens wordt de Sprinter via online diagnose met de ARD apparatuur verbonden en worden in de motorregeling de luchtmassameter-waardes gereset. De Sprinter wordt opnieuw gestart en het storingslampje is uit. Ook lijkt het vermogen van de motor weer terug te zijn. Voor de zekerheid wordt een lange proefrit gemaakt, maar de storing blijft weg.

 

Praktijkvoorbeelden als deze komen steeds vaker voor. Omdat diagnoseapparatuur niet in alle gevallen toereikend is, is het belangrijk dat je als monteur weet welke vervolgstappen je moet zetten nadat je een defect onderdeel vervangen hebt. Zoals in het geval van de Sprinter in dit artikel waarvan na het vernieuwen van de lambdasonde de luchtmassa-waarden gereset moeten worden.


Deel deze pagina met je netwerk!