Volvo XC90 T8 Twin Engine 2016
Van de hybride Volvo XC90 waar een garagehouder over belt, vertoont de verwarming nukken. De ene keer wordt de auto lekker warm, het andere moment doet de kachel niets. De foutcode B15B693 in het aircopaneel duidt op de omschrijving ‘Extra verwarming gedeactiveerd’, maar zover was de garagehouder zelf ook al gekomen. Probleem is dat de storing zich de ene keer wel en de andere keer niet voordoet. En de klant, die op het punt staat om op wintersport te gaan, wil er wel graag warmpjes bij zitten.
Welke van de twee kachels?
De hybride Volvo XC90 beschikt over twee verwarmingssystemen. Het ene is een ‘traditioneel’ systeem, dat de warmte gebruikt van de tweeliter-benzinemotor. Daarnaast is de auto uitgevoerd met een standkachel met een benzinebrander. Die laatste verwarmt het interieur zolang de auto volledig elektrisch rijdt. Ook kan deze kachel worden ingeschakeld om voor vertrek het interieur voor te verwarmen. Daarom is de voor de hand liggende vraag van de helpdeskmedewerker: “Doet het probleem zich voor bij elektrisch rijden of zodra de benzinemotor de aandrijving heeft overgenomen?” Immers, in het laatste geval zou de standkachel sowieso niet hoeven aan te slaan. Wordt het interieur onder die omstandigheden niet verwarmd, dan moet de oorzaak worden gezocht in het traditionele kachelsysteem.
Standkachel verdacht
Doet de ‘gewone’ kachel het wel als de auto op z’n benzinemotor rijdt, dan kan de garagehouder zijn klant geruststellen. Die kan dan gewoon op wintersport gaan en mist alleen het comfort van de standkachel tijdens elektrisch rijden. De verwarming blijkt het prima te doen in combinatie met de verbrandingsmotor, dus moet de oorzaak worden gezocht in de standkachel. Die haalt de garagehouder helemaal uit elkaar, maar het binnenwerk lijkt helemaal in orde. Daarom vraagt hij een elektrisch schema op, dat de helpdeskmedewerker hem toestuurt.
Kostbaar onderdeel
De helpdeskmedewerker vermoedt dat de storing in de brandereenheid van de standkachel zit. Hij herkent dit probleem van hetzelfde type standkachel dat ook in diesel- en benzine-uitvoeringen van Volvo wordt toegepast. Die branderunit kan los worden vervangen, maar is een kostbaar onderdeel. Daarom adviseert hij de klant, om andere oorzaken te kunnen uitsluiten, eerst de voeding, massa en LIN-sturing te meten. Die laatste draad is voor de aansturing van de brandstofpomp van de standkachel. Omdat de meetwaarden allemaal in orde zijn, wordt de klant gevraagd te checken of er wel brandstof naar de branderunit stroomt, door met de Vida-tester van Volvo het pompje aan te sturen.
Activeren via de remote
Nadat dit enkele keren is mislukt, slaagt de helpdeskmedewerker hier wel in via de remote. De blokkering op de standkachel wordt opgeheven en er kan nu een opbrengsttest worden uitgevoerd. Aanvankelijk draait het pompje niet, maar na enkele pogingen komt er toch leven in. De eerste brandstofopbrengst is gering en de brandstof blijkt vervuild. Maar na een paar maal activeren werkt het pompje naar behoren en komt er voldoende schone benzine door. Nadat alles weer gemonteerd is, wordt de standkachel echter nog steeds niet warm. Zoals de helpdeskmedewerker eerder al vermoedde, wijst alles nu op een defecte branderunit. De garagehouder vervangt de unit, hij slaagt erin de foutcode blijvend te wissen en de standkachel doet het weer. Klant tevreden en de berijder kan toch nog zorgeloos op wintersport!
Deel deze pagina met je netwerk!