Wanneer een klant er niet uitkomt met advies op afstand, met behulp van telefoon, e-mail of ARD (AutoNiveau Remote Diagnostics), biedt Automotive Techline de mogelijkheid van praktische ondersteuning in de eigen werkplaats. En dat is wat er uiteindelijk gebeurt met een Renault Mégane, waarvan de kachelventilator niet werkt. Maar daarvoor is er al heel wat gemeten, vervangen en heen en weer gebeld.

 

Nieuwe kachelweerstand en -motor

 

De Renault Mégane 1.5 diesel uit 2009 is uitgerust met een automatische airco. Omdat de verseluchtventilator niet werkt, heeft de monteur de kachelweerstand al tot tweemaal toe vervangen en uiteindelijk zelfs de kachelmotor vervangen. Toch blijft de auto de foutcode B1119 geven, die duidt op sluiting naar de plus. Daarom roept hij de hulp in van Automotive Techline. De helpdeskmedewerker adviseert om achter in het regelapparaat te controleren of daar wel een aansturing uitkomt. Om een mogelijke draadbreuk uit te sluiten, adviseert hij de monteur ook een losse kabel tussen deze twee punten te plaatsen. In plaats daarvan geeft de klant aan gebruik te willen maken van praktische ondersteuning op de Automotive Techline-vestiging Amsterdam.
 

Onjuiste metingen

De medewerker van Automotive Techline zoekt het schema van het Climatronic-systeem op in ESI en overlegt met een collega welke metingen hij zal gaan uitvoeren. De historie van en de uitgevoerde controles aan de auto zijn niet bekend. Wel liggen er allerlei extra onderdelen van de Climatronic in de auto, zoals een aanjager en een bedieningspaneel. Bij het zoeken naar de locatie van de aanjager en de kachelweerstand/-regelaar op de auto, blijkt dat sommige stekkers en een deel van de bedrading zijn beschadigd door het niet op de juiste wijze uitvoeren van metingen. Dit zou het probleem hebben kunnen verergeren.
 

Geen aansturing

De Climatronic wordt met Launch uitgelezen en er wordt een actuatordiagnose uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de aanjager niet wordt aangestuurd. Ook komt foutcode B1119 weer naar voren. De actuator van het bedieningspaneel blijkt wel goed te functioneren. De helpdeskmedewerker voert nu diverse metingen uit op voeding en massa. Ook wordt de signaaldraad gecontroleerd op massa/plus-sluiting en op een kabelbreuk. Dit blijkt allemaal in orde. En als de medewerker de aanjager extern aanstuurt, slaat deze wel gewoon aan.
 

Voeding van ledlamp

Hierna controleert de medewerker het signaal met de scoop met het contact aan en de fan op halve snelheid. Daarnaast voegt hij via een ledlamp een voeding toe en sluit hij een multimeter aan. Tijdens deze meting begint de fan ook te draaien en tijdens het instellen van de snelheid verandert het voltage op de multimeter: hoe hoger de draaisnelheid, hoe lager het voltage. De medewerker concludeert dat de voeding en massa van de regelapparaten in orde zijn en dat de aanjager goed functioneert. Ook dat regelapparaat A5.12 aansturing geeft aan E15.1, maar dat de voeding vanuit E15.1 op de signaaldraad ontbreekt. Tijdens de meting met de LED-tester waarbij voeding wordt toegevoegd, draait de fan wel.
 

Kachelweerstand werkt verkeerd

Hieruit maakt de Automotive Techline-medewerker op dat de kachelweerstand verkeerd reageert. Bij een handbediende airco reageert deze op een plusaansturing, maar die van een Climatronic moet reageren op de massa die het regelapparaat A5.12 genereert. In de achterbak van de auto vindt de medewerker een stille getuige van de oorzaak van het probleem, namelijk het doosje van de gemonteerde aanjager. Na enig uitzoekwerk via Cartal en ERA komt hij erachter dat de monteur een verkeerde kachelweerstand heeft gemonteerd, namelijk die van een handbediende airco. Nadat hij deze heeft vervangen door de juiste kachelweerstand is de storing verdwenen.


Deel deze pagina met je netwerk!