Monteurs zijn steeds vaker hoger opgeleide ingenieurs. Dit is niet alleen maar het gevolg van de actuele hybridificering en elektrificatie van het wagenpark, maar een proces dat al zo lang als de auto bestaat aan de gang is. Hoe dan ook, als je een auto efficiënt wil kunnen repareren, moet je heel goed weten wat je aan het doen bent. En zelfs dan kan het nog gebeuren dat een storing niet zomaar ‘even’ op te lossen is.

 

Zo ook in het geval van de motor van de Chevrolet Spark Bifuel die tijdens het rijden op LPG een keer uitgevallen is en die niet aan wil slaan op benzine als hij koud is. Als de monteur met koude motor remmenreiniger in het inlaatspruitstuk spuit, slaat de motor wel aan, maar draait rond met misfires. Omdat de monteur de motorregeleenheid niet goed uit kan lezen, besluit hij niet zelf op onderzoek uit te gaan, maar contact op te nemen met de Automotive Techline.

 

Gegevens Chevrolet Spark in dit artikel:

Merk: Chevrolet
Model: Spark 1.0 LPG Bifuel
Motorcode: B10D1
Brandstof: Benzine/LPG
Motorregeling: Extra motormanagement CNG/LPG 1.0
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud 995 cc
Emissiecode: Euro 5
Datum 1ste toelating: mei 2012

 

Wisselende Voltages

Op basis van de informatie die de helpdesk krijgt, krijgt de monteur het advies om eerst te testen of de motor wel aan wil slaan als de LPG-schakelaar eerst 10 seconden ingedrukt wordt. De test wordt uitgevoerd en de motor slaat inderdaad aan. Vervolgens wordt de monteur gevraagd te controleren of de stekkers van de motorregeleenheid en LPG regeleenheid vochtvrij zijn en of de injectoren benzine krijgen. De monteur maakt de stekker van de LPG ECU los en constateert dat zowel de stekker als de aansluiting op de regeleenheid droog en in orde is.

 

Daar de motorregeleenheid niet goed uitgelezen kan worden, adviseert Automotive Techline de monteur om de zekering van de LPG ECU te verwijderen. De reden om dit te doen is omdat de LPG ECU de diagnose-lijn gebruikt om data uit de originele motorregeleenheid te halen. Nadat de zekering verwijderd is, wordt de elektronische regeleenheid uitgelezen en verschijnt er een lange lijst met allerhande storingen. Storingen die niet gewist kunnen worden, maar die duiden op een voedingsprobleem.

 

P0261, P0267, P0270, P0264 ( injector verstuiver 1234) status onbekend.
P0562 (systeem spanningsverzorging status onbekend)
P0301, P0302, P0304, P0303 misfire
P0404 uitlaatgas terugvoering status onbekend
P0352, P0351 bobine 2 en 1 status onbekend
P0459 tank ont ventiel bank 1 status onbekend
P0403 Egr status onbekend
P2009 regeling wervelklep status onbekend

 

De monteur krijgt het advies om de spanning op de injectoren te meten welke 9 Volt blijkt te zijn. Als hij vervolgens op verzoek van de helpdeskmedewerker de stekker van het EGR-systeem losmaakt, zakt de spanning naar 6 Volt. Op de vraag van de helpdesk wat er met de spanning gebeurt als de auto gestart wordt, constateert de monteur dat deze naar 2 Volt zakt.

 

De helpdesk inspecteert hierop de stroomschema’s van het EGR-systeem en de injectoren en constateert dat deze samen met het verwarmingselement van de thermostaat met één en dezelfde zekering gezekerd zijn. De monteur bekijkt de zekering en die lijkt op het oog in orde. Voor de zekerheid adviseert de helpdesk om toch even de spanning voor en na de zekering te meten.

 

Kortsluiting in thermostaat

Deze meting blijkt een stap in de richting van de oplossing. Voor de zekering meet de monteur namelijk 12 Volt, na de zekering blijkt de spanning 9 Volt te zijn. De zekering wordt vervangen, maar slaat direct weer door. Hierop krijgt de monteur het advies om de stekker van de thermostaat-verwarming los te koppelen, een nieuwe zekering te plaatsen, de stekker opnieuw aan te sluiten en de zekering te controleren.

 

De monteur volgt het advies op en inderdaad, zodra hij de stekker opnieuw op het thermostaathuis aansluit, slaat de zekering wederom door. Dit maakt duidelijk dat er kortsluiting in het verwarmingselement van de thermostaat aanwezig is. De thermostaat met verwarmingselement wordt vernieuwd en de zekering wordt vervangen en nu blijft de zekering wel heel.

 

De foutcodes worden gewist en blijven weg. Het probleem dat de motor in koude toestand niet aan wilde slaan, werd veroorzaakt door de kortsluiting in het thermostaathuis. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat de zekering doorslaat en de motor niet op benzine gestart kan worden.


Deel deze pagina met je netwerk!