De Golf diesel waar de monteur over belt, heeft diverse problemen en de auto reageert anders op bepaalde ingrepen dan verwacht. Ook vreemd: de auto is eerder al terug geweest bij de dealer voor een update voor de sjoemelsoftware waarmee deze Golf ooit de fabriek verliet, maar om onduidelijke redenen lukte deze update niet. Verder is geen voertuighistorie bekend. Nu geeft de auto meerdere foutcodes, die te maken hebben met het roetfilter en de regeneratie ervan. Automotive Techline kijkt mee.

 

Voertuiggegevens

Volkswagen Golf Plus 2.0 diesel 2011

 

DPF-lampje

De foutcodes 5188 en P2463 duiden erop dat er te veel roetopbouw in het roetfilter is. De codes 8194 en P2458 geven aan dat de regeneratie van het filter te lang duurt. De monteur heeft het roetfilter vervangen door een imitatiefilter en de dealer had daarvoor al de olieniveausensor vervangen. Vervolgens heeft de monteur het roetfilter geconfigureerd en alle waarden op nul gezet. Nu knippert het voorgloeilampje en het DPF-lampje (dieselpartikelfilter) licht geel op. De verschildruk blijft constant op 2HPa, zowel bij stationair toerental als bij het gas geven. Met een andere tester wordt dit tussen de 11 en 49HPa. De laatste regeneratie is van 620 km daarvoor.
 

Temperaturen checken

Omdat de regeneratie van het roetfilter niet automatisch op gang komt, adviseert de helpdeskmedewerker een geforceerde regeneratie van het roetfilter uit te voeren. Dit lijkt te lukken, maar de foutcodes keren terug en blijken nu niet meer te wissen. Hierop vraagt de helpdeskmedewerker de monteur de drukverschilsensor door te meten. De voeding is 5V, de massa 0V en het signaal 0,9, dit zijn correcte waarden volgens de referentie. De monteur krijgt ook het advies te controleren of de waarden van de uitlaattemperatuursensoren overeenkomen met de gemeten temperatuur van de koelvloeistof, EGR en EGR-koeler. Ook moet hij de volgorde van de temperatuursensoren controleren, door er steeds een los te nemen en dan te checken of er een meetwaarde wegvalt.
 

EGR-klep

In de tussentijd komt er meer aan het licht: de EGR-klep blijkt vast te zitten. Het heeft er alle schijn van dat de EGR-koeler defect is en dat men dit in het verleden zo heeft gelaten om kosten te besparen. Door het motormanagement te misleiden, blijft de EGR maar koelen, waardoor de uitlaatgastemperatuur niet boven de 400 °C uitkomt, te laag voor een volledige regeneratie van het roetfilter. Het filter raakt verstopt, het motormanagement wil regenereren, maar het uitlaatgas haalt nooit de hiervoor benodigde temperatuur van minimaal 500 °C.
 

Onvolledige regeneratie

Dat na de geforceerde regeneratie het DPF-lampje blijft branden, is logisch. Het geeft aan dat de regeneratie van het roetfilter niet volledig is geweest, waardoor ook de foutmeldingen zich blijven herhalen. De helpdeskmedewerker wijst de monteur op het belang van een goed werkende EGR voor een volledige regeneratie van het roetfilter en adviseert deze te vervangen. Dit voert de monteur uit. Nadat hij enkele adaptiewaarden heeft gereset en een volledige regeneratie heeft uitgevoerd, maakt hij een proefrit. De foutcodes zijn nu verdwenen en komen niet meer terug.


Deel deze pagina met je netwerk!