Van een 2-liter BMW uit de 3-serie brandt het MIL-lampje, wat niet terug te voeren valt op concrete klachten aan de auto. Wel levert de diagnosetest de foutcode 2A83 op, die duidt op een foutieve nokkenasverstelling aan de inlaatzijde, wat nadelige gevolgen heeft voor de variabele kleptiming van de motor. Reiniging en daarna vervanging van de VANOS-kleppen biedt niet de gewenste oplossing, dus neemt de monteur contact op met de Automotive Techline.
Gegevens voertuig in dit artikel
BMW 3-serie 2.0 benzine 2006
Vermoeden van vervuiling
De keuze van de monteur is een logische, want vervuiling van de motor kan de juiste werking van de VANOS-kleppen, die de variabele kleptiming bedienen, verstoren. De door olie gedreven plunjers in de VANOS-unit werken namelijk samen met elektrisch gestuurde ventielen om de nokkenassen te verdraaien. Hierdoor levert de BMW-motor zowel bij hoge als lage toerentallen optimale prestaties door steeds de ideale kleptiming in te stellen. Motorvervuiling kan dan een goede werking letterlijk in de weg zitten.
Andere mogelijke storingen
Storingen aan de variabele kleptiming kunnen ook ontstaan wanneer inwendige lekkage in de plunjers optreedt. Ook in dat geval wordt niet meer het juiste aantal graden in verdraaiing van de nokkenas bereikt. Dit leidt tot lagere motorprestaties, onregelmatige loop en eventuele foutcodes van het motormanagementsysteem. Een andere mogelijke oorzaak van het niet (goed) aangestuurd worden van de plunjers is een defecte magneetklep. Daarnaast kan er lagerspeling ontstaan op de assen in de VANOS-unit, wat een ratelend geluid geeft in het bovendeel van de motor.
Hikkende motor
Terug naar de monteur die de VANOS-kleppen heeft gereinigd. Hij maakt vervolgens een proefrit en merkt dat alleen de kleppen aan de uitlaatzijde terugkomen in hun oorspronkelijke stand. Daarop besluit hij de VANOS-kleppen te vervangen en tegelijk een motorflush uit te voeren. Nu blijft de inlaatkant terugkomen. Tijdens het stationair draaien van de motor wordt de inlaat gesteld, vervolgens ‘hikt’ de motor en blijkt de nokkenasverstelling vast te staan.
Drukklep oliefilterhuis
De Automotive Techline medewerker herinnert zich een vergelijkbare technische storing, waarbij volgens de betreffende monteur destijds sprake was van een oliedrukprobleem, veroorzaakt door een haperende klep in het oliefilterhuis. Op basis van die ervaring adviseert hij de monteur het oliefilterhuis, met daarin deze drukklep, in zijn geheel te vervangen, de foutcode te wissen en de adapties te resetten. Resultaat: probleem verholpen. De variabele klepbediening werkt weer als vanouds en de motor loopt soepel zonder haperingen.
Afbeelding: Shutterstock
Deel deze pagina met je netwerk!