Opel Astra Sports Tourer 1.2 benzine 2020

 

Een garagebedrijf heeft van een Opel Astra Sports Tourer de remblokken en -schijven rondom vervangen, inclusief nieuwe remvloeistof. Maar alles wat de auto daarna doet: goed remmen is er niet meer bij. De ABS-unit grijpt voortdurend in en dat is ook voelbaar in het rempedaal. Dat pedaal voelt bovendien sponzig aan en je kunt het ook te diep intrappen richting de vloer. Verder branden er meerdere lampjes op het dashboard en verschijnt bij het uitlezen een hele serie foutcodes. Voldoende reden om Automotive Techline te bellen voor ondersteuning.     

'systeem niet ontlucht'

 

Allereerst wordt gekeken naar de originele procedure van Opel voor het vervangen van de remmen voor en achter. De helpdeskmedewerker vindt in AutoNiveau Solutions Pro een Technisch Service Bulletin met betrekking tot de genoemde storing en voegt dit toe aan het dossier. Na het ontluchten van het remsysteem met de Bosch KTS blijft de foutcode C15C7 'systeem niet ontlucht' terugkeren. Daarom biedt de helpdeskmedewerker aan de ontluchtingsprocedure opnieuw uit te voeren via PassThru, ditmaal met de originele Opel-diagnosetester.  

vaker vergeteN

 

De helpdeskmedewerker ontdekt dat de auto voor het vervangen van de remmen en het verversen en ontluchten van het remsysteem niet in de servicemodus is gezet. Het is iets wat in de praktijk wel vaker wordt vergeten. De gevolgen zijn niet rampzalig, maar soms wel lastig op te lossen. Bij deze Opel Astra Sports Tourer valt het mee. Tijdens de ontluchtingsprocedure van het remsysteem komt er lucht uit en na het afsluiten van de servicemodus dooft het ABS-waarschuwingslampje op het dashboard. Alle fouten zijn dan nog wel actief, maar na het wissen van de fout in de ECU is de ABS-module weer storingvrij en doven ook de andere waarschuwingslampjes.

geen routineklus

 

Het vervangen en verversen van het remsysteem lijkt een routineklus, maar ook daarbij moet je goed bij de les blijven. Te beginnen met vraag 1: wat is de procedure die ervoor nodig is? Die verschilt namelijk per merk en model en bij steeds meer auto's moet je eerst de servicemodus activeren en na de reparatie weer afsluiten. Doe je dit niet, dan ontstaan er allerlei foutcodes die niet zomaar te wissen zijn. Deze monteur zal het waarschijnlijk nooit meer vergeten. 


Deel deze pagina met je netwerk!