Ford Fiesta 1.0 benzine 2018

 

Een monteur heeft een op het oog eenvoudige storing aan een Ford Fiesta uit 2018, maar hij kan er toch niet een-twee-drie zijn vinger achter krijgen. Het check-enginelampje brandt en bij het uitlezen van de auto verschijnt de foutcode P0015 in het display. Toch geeft de auto geen rijklachten. Best vreemd, want die foutcode verwijst naar de nokkenasverstelling. ‘Nokkenasverstelling cilinderbank 1 uitlaatvertraging’ luidt de storing officieel. De monteur heeft de fout gewist, maar deze komt weer terug. Eerder is de motor al bij een ander bedrijf gespoeld. Zonder flush, omdat deze motor is uitgevoerd met een natte distributieriem. Ook dat spoelen heeft niets opgeleverd. Eerst maar eens bellen met Automotive Techline.

oorzaken uitsluiten

 

De gedachte om de motor te spoelen, is zo gek nog niet. Een traag werkende nokkenasversteller kan immers wijzen op vervuiling. Omdat het spoelen echter niet het gewenste resultaat gaf, wil de helpdeskmedewerker die de aanvraag behandelt allereerst een paar oorzaken uitsluiten. Zit de oorzaak van de storing misschien in een van de solenoids? Om dit te testen, vraagt hij de monteur de solenoids van de in- en uitlaatnokkenas om te wisselen.

ongelijke veerdruk

 

Maar dit onderling omwisselen levert geen verschil op. De monteur ziet nog altijd de foutcode P0015 verschijnen. De solenoids kunnen dus als oorzaak worden uitgesloten. Daarom besluit de monteur de regelventielen achter de solenoids nader te onderzoeken. Bij het indrukken hiervan valt de monteur iets op: de veerdruk op de uitlaatnokkenas is veel zwaarder dan die op de inlaatnokkenas. Hij besluit het zekere voor het onzekere te nemen en bestelt twee nieuwe regelventielen, die identiek blijken voor de in- en uitlaatnokkenas. Zodra hij ze in huis heeft, stelt hij vast dat de veerdruk van het regelventiel op de uitlaatnokkenas ook veel zwaarder is dan die van de nieuwe.

Boosdoener gevonden

 

De oorzaak lijkt dus te zitten in het regelventiel bij de uitlaatnokkenas. De monteur zet de motor op tijd om het ventiel te vervangen en bij het demonteren van de uitlaatnokkenasversteller ziet hij dat de veer in dat ventiel is gebroken. Duidelijk is dat dit wel de oorzaak van de storing moet zijn. Met andere woorden: deze versteller van de uitlaatnokkenas levert niet de verdraaiing die de motor-ECU zou willen. Hiermee is de boosdoener gevonden. Na vervanging van beide regelventielen wist de monteur de foutcode en deze blijft nu ook definitief weg.


Deel deze pagina met je netwerk!