Auto:
Merk/model: Opel Astra K
Bouwjaar: 2019
Klacht: Sponzig rempedaal na montage van nieuwe remschijven en remblokken
Foutcode:
C2A20 Hydraulic Brake Circuit Excessive Sponginess – Level 2
P25A2 Brake system control module requested MIL illumination
Voorgeschiedenis:
Van een Opel Astra K uit 2019 worden tijdens een onderhoudsbeurt de remschijven en remblokken achter vervangen. Tot de vervanging van de remmen heeft de klant geen klachten. Er branden geen waarschuwingslampjes op het dashboard. Het vervangen van remmen is routinewerk. Het is niet direct een klus waarvan je verwacht dat je uiteindelijk de Automotive Techline moet inschakelen. Toch is dat precies wat er in dit praktijkvoorbeeld gebeurt. Na het vervangen van de remdelen merkt de autotechnicus dat het rempedaal sponzig aanvoelt en trilt. Na het starten van de motor verschijnt in het infodisplay de melding ‘Service ESC’. In dit artikel bespreken we hoe een eenvoudige klus, namelijk het vervangen van de achterste remschijven en remblokken, kan escaleren tot een probleem.
Na de montage van nieuwe remmen verschijnt de melding ‘Service ESC’.
‘ESC’ is de afkorting van ‘Electronic Stability Control’. De autotechnicus besluit de auto uit te lezen. Volgens de diagnosetester zijn er twee foutcodes aanwezig. De eerste foutcode is C2A20 Hydraulic Brake Circuit Excessive Sponginess – Level 2. De tweede foutcode is P25A2 Brake system control module requested MIL illumination.
Genomen stappen
Op basis van foutcode C2A20 met de omschrijving ‘sponginess’ vermoedt de autotechnicus dat er lucht in het remsysteem is gekomen. Daarom besluit hij om het remsysteem te ontluchten. Maar wat hij ook probeert, het pedaal blijft sponzig en de foutcodes zijn niet te wissen. De autotechnicus en zijn collega’s weten zich even geen raad meer. Ze nemen contact op met de Automotive Techline.
De medewerker van de Automotive Techline bevestigt het vermoeden van de autotechnicus dat de foutcode C2A20 wordt opgeslagen als er lucht in het hydraulische remsysteem zit. De tweede foutcode, P25A2, geeft aan dat het remsysteem het motorstuurapparaat ‘vraagt’ om het diagnoselampje (MIL) aan te sturen. Dit is niet de oorzaak van de storing maar een logisch gevolg. De medewerker van de Automotive Techline adviseert de autotechnicus om de tweede foutcode te negeren.
Beschrijving van het remsysteem
De gefacelifte Opel Astra K en de Opel Insignia B vanaf 2019 hebben een elektrohydraulisch remsysteem (EHBS). Dit remsysteem is te herkennen aan de gecombineerde hoofdremcilinder en ABS-unit. De autotechnicus bevestigt dat de Astra in de werkplaats dit nieuwe type remsysteem heeft.
Bij een voertuig met EHBS moet je bij het uitvoeren van ALLE soorten werkzaamheden aan het remsysteem zorgen dat het remsysteem in de servicemodus staat. Doe je dit niet, dan bestaat het risico dat er storingen ontstaan of dat de EHBS-unit uitvalt. De autotechnicus geeft aan dat hij de servicemodus niet heeft geactiveerd voordat hij met de werkzaamheden aan de remmen begon.
De Opel Astra K met elektrohydraulisch remsysteem (EHBS) is herkenbaar aan de gecombineerde hoofdremcilinder en ABS-unit.
Oplossing van het probleem
Gelukkig heeft de Automotive Techline-medewerker een oplossing voor het probleem. Wat je in deze situatie in elk geval niet moet doen, is alsnog de servicemodus activeren. Dit maakt het probleem alleen maar groter. Door het activeren van de servicemodus kan er lucht in de hydraulische unit komen die niet kan worden verwijderd.
In plaats daarvan adviseert de medewerker de autotechnicus om de volgende handelingen te verrichten:
- Sluit een krachtige acculader aan op het voertuig
- Zet het contact aan
- Plaats een remknecht op het rempedaal en oefen daarmee een forse kracht uit
- Nu moet hoorbaar zijn dat de EHBS-unit wordt geactiveerd
- Laat de auto ongeveer 15 minuten staan totdat de EHBS-unit niet meer hoorbaar ‘werkt’ en het waarschuwingslampje van het remsysteem (ESC) uitgaat
- Wis daarna de foutcodes en controleer of het remsysteem naar behoren werkt
Software-update
Meestal volstaat deze procedure om de lucht uit het remsysteem te verwijderen. Als de procedure niet werkt, dan is een software-update nodig en moet de EHBS-unit opnieuw volgens de voorschreven procedure worden ontlucht. Het laden van de software is alleen mogelijk met de originele diagnoseapparatuur of met behulp van AutoNiveau Remote Diagnostics. De autotechnicus gaat met dit advies aan de slag. Hij koppelt via het ticketsysteem terug dat, na het uitvoeren van de procedure, het rempedaal weer hard is en de foutcodes gewist kunnen worden. Het probleem is opgelost en de auto kan worden afgeleverd aan de klant, die weer veilig de weg op kan.
Tips voor onderhoud en reparatie aan EHBS-remsystemen
Dit praktijkvoorbeeld maakt opnieuw duidelijk dat ‘standaard’ onderhoud en reparatie veranderen door technologische ontwikkeling. Zelfs voor ogenschijnlijk eenvoudige werkzaamheden is doorlopend nieuwe vakkennis vereist.
Bij werkzaamheden aan EHBS-remsystemen helpen de volgende tips om problemen te voorkomen:
- Zet het remsysteem altijd met de diagnosetester in de servicestand voor het vervangen van mechanische delen zoals remblokken en remschijven
- Gebruik de servicestand ook voor het vervangen van hydraulische onderdelen
- Hanteer de juiste procedure voor het ontluchten van het remsysteem of het verversen van de remvloeistof; hiervoor is het gebruik van een diagnosetester noodzakelijk
Deel deze pagina met je netwerk!