Opel Meriva Benzine 4 cilinder 2011

 

Een Opel Meriva, twaalf jaar oud en met ruim twee ton op de teller, kwam bij het autobedrijf met een plotselinge uitval van de stuurbekrachtiging. De diagnoseapparatuur wees op een fout in de centrale elektronica richting de stuurbekrachtigingspomp, wat leidde tot de vervanging van de pomp door een gebruikte variant. Ondanks deze inspanningen bleef het probleem echter onopgelost, wat resulteerde in het inroepen van de hulp van Automotive Techline.

 

Eerdere foutcodes en hun betekenis in de centrale elektronica waren al vastgesteld:

 

- U0131: 'Geen communicatie met stuurbekrachtiging'

- U0252: 'Geen communicatie met aanhangwagenherkenning'

 

Bovendien was er geen communicatie mogelijk met de stuurbekrachtigingsmodule. Het vervangen van de pomp met een gebruikte versie bracht geen verandering. De stuurbekrachtiging van de Meriva bleef volledig inactief.

Draadbreuk vrijwel uitgesloten

 

De technisch specialist van Automotive Techline adviseerde de monteur om metingen uit te voeren. Deze metingen toonden aan dat alle vereiste voedings- en massaverbindingen correct waren aangesloten. Ook leek het CAN-netwerk visueel in orde te zijn.

 

Interessant was het feit dat de ABS-ESP-module zonder problemen kon communiceren via hetzelfde netwerk. De technisch specialist adviseerde om als test de gemonteerde, gebruikte stuurbekrachtiging te onderzoeken. De monteur demonteerde de module en sloot vervolgens de massa en voeding aan op de juiste pinnen in de stekker. Daarna gebruikte hij een oscilloscoop om te controleren of de module berichten verzond via de CAN-bus.

Geen teken van leven

 

De test had twee mogelijke uitkomsten. Als de communicatie succesvol was, kon de diagnose worden voortgezet. Als er geen berichten werden gegenereerd, zou er toch enige activiteit moeten zijn.
 

Helaas bleef de communicatie uit, zelfs na deze test. Hierop adviseerde de technisch specialist om ook de oorspronkelijke pomp die op de auto zat te controleren. De monteur constateerde dat ook deze pomp geen enkel teken van leven gaf, terwijl dit wel zou moeten gebeuren wanneer er spanning op een goed werkende pomp wordt gezet. Dit bevestigde wat de technisch specialist al vermoedde op basis van eerdere metingen: de pomp was defect.​​​​

Communicatie hersteld

 

Het probleem met de niet-functionerende stuurbekrachtiging in de Opel Meriva bleek te worden veroorzaakt door defecte stuurbekrachtigingsmodules in zowel de vervangen pomp als de oorspronkelijke pomp. Door de stuurbekrachtigingsmodule te vervangen, werd de communicatie hersteld en kon het probleem met de stuurbekrachtiging worden opgelost.

 

Dit voorval benadrukt het belang van nauwkeurige diagnostiek en het stapsgewijs uitsluiten van mogelijke oorzaken bij complexe voertuigproblemen. In dit geval was het vervangen van de defecte stuurbekrachtigingsmodule de juiste oplossing om de stuurbekrachtiging weer naar behoren te laten functioneren.


Deel deze pagina met je netwerk!