Van de Peugeot 308 met 1.6-liter benzinemotor van bouwjaar 2010 wordt het kleppendeksel vervangen. Als na de klus de motor gestart wordt, brandt het check engine lampje in het instrumentenpaneel.

 

Als de diagnoseapparatuur wordt aangesloten, blijkt het motormanagementsysteem foutcode P0341 - met de omschrijving ‘signaal niet plausibel stand nokkenas inlaat-zijde’ te hebben opgeslagen. Nadat de fout gewist is en de auto opnieuw gestart wordt, komt de fout na enige tijd opnieuw terug. 

 

GEEN SCOPE

 

Omdat bij deze auto de nokkenassensor in het kleppendeksel gemonteerd zit en om uit te sluiten dat het eerder gemonteerde kleppendeksel de veroorzaker van de storing is - het is immers niet ondenkbaar dat er een productiefout in het deksel zit -, plaatst de monteur nogmaals een nieuw exemplaar, maar helaas is het probleem hiermee niet opgelost.

 

Verder worden de voeding en massa van de sensor met een multimeter gecontroleerd en in orde bevonden. Een test met het omwisselen van de inlaat en uitlaat nokkenas sensoren levert eveneens niet het gewenste resultaat op.

 

Omdat het autobedrijf niet over een scope beschikt en derhalve geen signalen kan meten, neemt de monteur contact op met Automotive Techline. De technisch specialist hoort de uitleg van de monteur aan en kan op basis van de verkregen informatie een aantal oorzaken bedenken die de foutcode veroorzaken.

 

Gezien de monteur echter geen scope-metingen kan verrichten, is een gerichte diagnose iets complexer omdat er zonder te meten niets bewezen kan worden. Toch besluit de technisch specialist het er op basis van eerder gemelde incidenten op te wagen en vraagt de monteur of hij tijdens het vervangen van het kleppendeksel een magnetische lamp op of in de buurt van de nokkenassen en sensoren geplaatst heeft. De monteur kan zich dit echter niet herinneren.

 

MAGNETISCHE NOKKENAS

 

De helpdeskmedewerker blijft derhalve toch focus houden op zijn eerder opgedane ervaring en vraagt de monteur of hij wil controleren of de nokkenas magnetisch is. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld een paperclip bij de nokkenas te houden en te controleren of de nokkenas de paperclip aantrekt. De monteur voert de controle uit en het blijkt dat de nokkenas inderdaad magnetisch is.

 

Dit is precies wat de helpdeskmedewerker al vermoedde. De gemagnetiseerde nokkenas zorgt namelijk voor een verstoring in het signaal van de nokkenas (hall) sensor - welke op basis van magnetisme werkt - naar de motorregeleenheid die vervolgens foutcode P0341 genereert. Hierop wordt de nokkenas gedemagnetiseerd en is het probleem opgelost. 

 

De les die we uit deze case kunnen leren is dat het vanwege de complexe technologie in moderne auto’s enorm belangrijk is om altijd goed te blijven nadenken wat je aan het doen bent.


Deel deze pagina met je netwerk!