Peugeot Partner 4-cilinder 1.598 cc

 

Een Peugeot Partner met 4-cilinder 1.598 cc benzinemotor en motorcode 5FS, slaat tijdens het rijden af. Als de motor opnieuw gestart wordt, weigert deze aan te slaan.

 

In de werkplaats van het autobedrijf duikt de monteur dieper in het probleem en ontdekt via de motorregeleenheid drie foutcodes:

 

●     P023B - Extra koelvloeistofpomp massasluiting

●     P0598 - Bediening gestuurde thermostaat kortsluiting met massa

●     P0947 - Aansturing elektroklep oliedrukregeling kortsluiting met massa​​​

Zekering brandt door

 

Omdat uit de foutcodes niet direct opgemaakt kan worden wat het probleem veroorzaakt, voert de monteur eerst een aantal metingen uit. Als vervolgens de zekeringen in de motorruimte gecontroleerd worden, blijkt dat een van de zekeringen stuk is. Als de zekering vervangen is en de motor opnieuw gestart wordt, brandt de zekering onmiddellijk weer door en weigert de motor nog steeds aan te slaan. 

 

De monteur krijgt het vermoeden dat er iets met de brandstofpomp aan de hand is en besluit de stekker los te koppelen om een test te doen. Een nieuwe zekering wordt geplaatst en de motor wordt gestart. Echter klapt ook nu de zekering er opnieuw uit. Ook het loskoppelen van de bedrading naar de stekker van de brandstofpomp en de motorregeleenheid geven niet de informatie die zou kunnen leiden tot de oplossing van het probleem.

 

Dit is het moment dat de monteur besluit contact op te nemen met de technische helpdesk van de Automotive Academy. Met de reeds uitgevoerde controles en metingen in het achterhoofd, regelt de technisch specialist dat de monteur het bedradingsschema in zijn bezit krijgt zodat hij kan zien welke onderdelen er allemaal gebruikmaken van het circuit met de geklapte zekering.

Verwarming carterontluchting

 

Achtereenvolgens worden één voor één de stekkers van de thermostaat, elektronische aansturing van de waterpomp, het oliedrukregelventiel en de verwarming van de carterontluchting losgenomen. Bij de eerste die pogingen blijft de zekering tijdens het starten echter doorslaan. Als uiteindelijk de stekker van de verwarming van de carterontluchting wordt losgenomen en de motor gestart wordt, blijft de zekering heel.

 

Hieruit kan geconcludeerd worden dat er zich een kortsluiting in het verwarmingselement bevindt. Een nieuw element wordt besteld en gemonteerd, de motor wordt gestart én slaat aan zonder dat de zekering het begeeft.

 

Dit artikel illustreert dat niet alle storingen alleen met testapparatuur kunnen worden opgespoord. In dit geval door logisch nadenken, het volgen van stroomloopschema's en het stap voor stap loskoppelen van onderdelen om tot een oplossing te komen. Een herinnering dat in de autotechniek, vaak de kunst van observatie en toepassing van stapsgewijs onderzoek net zo belangrijk is als technische apparatuur.


Deel deze pagina met je netwerk!