Een garagebedrijf krijgt een Volkswagen Passat GTE aangeboden waarvan tijdens de vakantie de airco is uitgevallen. Het betreft een plug-in hybride voertuig. De autotechnicus start de diagnose en schakelt daarbij de hulp van de Automotive Techline in. Deze op het eerste gezicht onschuldige storing mondt uit in een diagnosetraject waarbij een kleine oorzaak grote gevolgen heeft.


Auto:

Merk/model: Volkswagen Passat GTE
Modeljaar: 2016
Motorcode: CUKC

 

Foutcodes:

U016B00 - Elektrische aircocompressor (J842) - geen communicatie - permanent
B158131 - Regelapparaat HV-kachel (J848) - Geen signaal - permanent
P26B100 - Omloopklep 1 voor koelvloeistof klemt gesloten - sporadisch
C102D00 - Waarschuwing bandenspanning - sporadisch
C10F515 - Lampje voor links achterlicht aanhanger defect - sporadisch

 

Uitgevoerde werkzaamheden:

De autotechnicus van het autobedrijf heeft een voertuigscan uitgevoerd en de foutcodes op relevantie beoordeeld. De fouten U016B00 en B158131 lijken het meest relevant. De focus ligt aanvankelijk op deze fouten.

 

Casusbespreking

De autotechnicus heeft weinig ervaring met storingen aan hybride voertuigen. Daarom maakt hij bij de Automotive Techline een helpdeskticket aan. Een technisch specialist van de Automotive Techline neemt het ticket in behandeling en analyseert de verstrekte informatie. Vervolgens neemt hij contact op met de autotechnicus om de casus te bespreken.

 

Relevante storingen

De helpdeskmedewerker bevestigt dat U016B00 en B158131 de meest relevante storingen zijn. Bovendien meldt de autotechnicus dat ook de PTC-koelvloeistofverwarming niet werkt. Dit systeem verwarmt het interieur wanneer de auto in elektrische modus rijdt. De helpdeskmedewerker stelt voor om de basisvoorwaarden van de elektrische aircocompressor en de PTC-koelvloeistofverwarming te controleren en adviseert daarom de 12 V-voeding, de massa en de datacommunicatie te meten. Om correct te kunnen meten, vraagt de helpdeskmedewerker het elektrisch schema en een overzicht van de locatie van beide onderdelen op bij de dataleverancier van de Automotive Techline.

 

Stap 1: OEM-voertuigscan en ondersteuning via de Automotive Techline Remote Diagnostics


Voor de zekerheid wil de autotechnicus een nieuwe voertuigscan laten uitvoeren met de originele OEM-diagnosetester. Met de SMART Remote-service van de Automotive Techline kan deze scan met de OEM-tester op afstand worden uitgevoerd. Dit kan extra of gedetailleerdere informatie opleveren over de aanwezige storingen. Na overleg wordt het voertuig doorverwezen naar de Automotive Techline Remote Diagnostics. De tweede voertuigscan bevestigt de eerder gemelde storingen en levert aanvullende informatie op. Er lijkt een probleem te zijn met de LIN-communicatiebus waarop de elektrische aircocompressor (J842) en de elektrische PTC-koelvloeistofverwarming (J848) zijn aangesloten. Voor beide storingen is een testplan beschikbaar. In overleg met de technicus wordt dit testplan gestart. Het testplan biedt geen oplossing maar adviseert om de basisvoorwaarden (voeding, massa en LIN-communicatie) te controleren. Een bevestiging dat we met ons eerdere advies op het juiste spoor zitten.

Picture1.jpg

Elektrisch deelschema Passat GTE met elektrische aircocompressor (J842) en elektrische PTC-koelvloeistofverwarming (J848).

 
Stap 2: Hoogvolt, NEN9140 en veilig meten

Er moet nu daadwerkelijk worden gemeten. De helpdeskmedewerker legt uit dat zowel de aircocompressor (J842) als de koelvloeistofverwarming (J848) zijn opgebouwd uit een Hoogvolt (HV) en een 12V-gedeelte. Het HV-gedeelte zorgt voor de werking van het component, terwijl het 12V-gedeelte de aansturing en de communicatie verzorgt. Aangezien het hier om HV-componenten gaat, wordt de NEN 9140-norm nogmaals bij de autotechnicus in de werkplaats onder de aandacht gebracht. Hoewel er niet direct aan het HV-systeem wordt gemeten, is het wel belangrijk dat de technicus de juiste kennis heeft om veilig te werken. Gelukkig heeft de autotechnicus alle benodigde kwalificaties.

 

Stap 3: metingen uitvoeren

Uit het elektrisch schema (zie afbeelding) blijkt dat beide componenten een gedeelde 12V-voeding, massa en LIN-communicatiebus hebben. De autotechnicus start met het meten van de voedingspanning, de massa en de LIN-communicatie op beide componenten. Deze metingen worden belast uitgevoerd. Dit betekent dat alle onderdelen zijn aangesloten en er een aanvraag tot activatie naar de componenten wordt gestuurd. Dit levert de volgende meetresultaten op:

  • zowel bij de aircocompressor (J842) als de PTC-koelvloeistofverwarming (J848) zijn de voedingsspanning en de massa in orde
  • bij controle van de LIN-communicatie met de scope wordt op beide componenten een constante spanning van 12V gemeten in plaats van een variabel signaal; dit duidt op een mogelijk probleem

LIN-datacommunicatie werkt volgens het master/slave-principe. De master vraagt informatie op en geeft commando’s aan de slaves die hierop reageren. In dit geval functioneren de aircocompressor (J842) en de PTC-koelvloeistofverwarming (J848) als slaves, terwijl de regeleenheid voor de aircobediening (EX21) de master is.

 

Stap 4: meten aan de masterzijde

De helpdeskmedewerker adviseert om de LIN-communicatiebus ook te meten aan de masterzijde (pin 16 van connector T20d op regeleenheid EX21). Met de scope wordt hier een LIN-signaal gemeten dat enkel bestaat uit korte berichten. Dit zijn vragen zonder antwoord.

 

 AfbeeldingOLIN.jpg
Onderbroken LIN-communicatie gemeten op de slave

 

AfbeeldingLINF.png
Voorbeeld van een foutief LIN-signaal (korte berichten/vraag zonder antwoord)


 AfbeeldingLIN.jpg
Voorbeeld van een correct LIN-signaal (lange berichten/vraag met antwoord)


Stap 5: lokalisatie van het probleem 

De korte berichten duiden op een probleem met de bekabeling of de connectoren op de regeleenheid. Beide componenten vertonen echter geen afwijkingen. De helpdeskmedewerker wijst de autotechnicus er op dat er nog een 14-polige connector aanwezig is. Deze connector zit in de bekabeling tussen het regelapparaat en de beide componenten. De connector bevindt zich onder het luchtfilterhuis. Op pin 12 van deze connector zit de LIN-draad aangesloten. Bij de eerste visuele controle ziet de autotechnicus een verkleuring aan de bedrading. Na verdere inspectie ontdekt hij corrosie in de draad. Bij het bewegen van de connector komt de draad zelfs los. Er is vochtintreding zichtbaar.

 

Stap 6: oplossing van het probleem

De connector en de aangetaste bedrading worden vakkundig hersteld. De storingscodes worden gewist. Na deze reparatie werken de aircocompressor en de koelvloeistofverwarming weer naar behoren.

 

Afbeeldingoorzaak.jpg
De oorzaak van de storing

 

Tips voor de praktijk


Dit praktijkvoorbeeld maakt opnieuw duidelijk dat het belangrijk is om stapsgewijs diagnose te stellen en om op de juiste manier te meten. Onderstaande tips helpen bij het stellen van een correcte diagnose aan een LIN-netwerk: 

  • Meet voedingen en massa's in belaste toestand met aangesloten stekkers
  • Controleer een datacommunicatiebus altijd in actieve toestand
  • Een LIN-netwerk heeft altijd één master en meerdere slaves. De master vraagt informatie en geeft commando’s aan de slaves die hierop reageren. 
  • Bij een LIN-netwerk bestaat een goed bericht altijd uit een vraag en een antwoord. Een bericht zonder antwoord is korter dan een correct bericht. Vaak is het verschil tussen vraag en antwoord zichtbaar aan de onderzijde van het signaal. Dit komt doordat regeleenheden met verschillende toleranties werken. 
  • Wanneer een bericht niet wordt beantwoord, is er sprake van een communicatieprobleem. Er is een slave die niet antwoordt door een defect component, een ontbrekende voeding of massa, of een onderbreking in de data-draad. In deze situaties zal de master een foutcode opslaan. 
  • Wanneer de master niet communiceert, werkt het complete LIN-netwerk niet meer.

 

Auteur: Mattis Kaiser, Supportmedewerker AutoNiveau


Deel deze pagina met je netwerk!