Auto:

Merk/model: Polestar 2
Modeljaar: 2020
Motorcode: EV400V6
Klacht: Bij een snellaadstation begint het laden regelmatig niet, of wordt het laadproces tijdens het snelladen onderbroken. Bij een standaard laadpaal of een 230V-aansluiting verloopt het laden volgens de klant altijd probleemloos. De klacht doet zich voornamelijk voor bij het gebruik van een FastNed-laadstation.

 

Foutcode:

Sporadische foutcode op de Proximity Pilot (PP). Deze fout wordt echter niet altijd gelogd.

 

Voorgeschiedenis:

De autotechnicus die met deze Polestar 2 bezig is geweest, heeft al verschillende zaken gecontroleerd. Dit heeft niet tot een oplossing van de storing geleid. Via de helpdesk van AutoNiveau wordt het voertuig voor praktijkondersteuning bij ons aangeboden.

 

Een overzicht van de uitgevoerde controles:

  • De autotechnicus heeft de meetwaarden van het hoogvoltsysteem (HV) uitgelezen tijdens het optreden van de klacht. Uitgelezen zijn met name de parameters in de OBC zoals de laadtoestemming, de stroom en de status van de hoogspanningscontactoren.
  • De autotechnicus heeft de laadpoort gecontroleerd op mogelijke beschadigingen, waterintreding en corrosie.
  • De bedrading tussen de laadpoort en de OBC (Onboard Charger*) is doorgemeten met een multimeter. Hierbij is gekeken of er sprake is van een verhoogde weerstand in de bekabeling tussen de laadpoort en de OBC.
  • De softwareversie van het voertuig is gecontroleerd.

Tijdens deze controles zijn geen afwijkingen geconstateerd. Uiteindelijk besluit het autobedrijf de auto voor praktijkdiagnose aan te bieden bij AutoNiveau.

* Bij Polestar verzorgt de Onboard Charger niet alleen de omvorming van wisselspanning naar gelijkspanning tijdens ‘normaal’ laden. Tijdens snelladen verzorgt de OBC ook de communicatie tussen het voertuig en het laadstation. Wanneer de OBC constateert dat snelladen wordt toegestaan, schakelt de OBC de hoogvolt contactoren in die het snelladen mogelijk maken. Het snelladen gebeurt met gelijkspanning. Daarom hoeft de OBC deze spanning niet om te vormen.\

 

Stap 1: uitlezen van de foutcodes

De specialisten van AutoNiveau lezen de Polestar 2 uit met de originele (OEM) diagnosetester. Hierbij zien wij dat er een fout op de Proximity Pilot (PP) is gelogd. Deze foutcode is een sporadische foutcode. Dit is te verklaren omdat de klacht van de klant ook niet permanent aanwezig is.

 

Stap 2: diagnosetester en snellaadstation

Met de aangesloten Polestar diagnosetester rijden we naar een snellaadstation voor een praktijktest. Wij bekijken de live data van de volgende meetwaarden:

  • Kabelherkenning
  • Verbinding tussen laadstation en voertuig
  • Laadvermogen
  • Laadkabelvergrendeling
  • Toestemming om te laden

Aanvankelijk lijkt het snelladen probleemloos te verlopen. De laadkabel wordt correct vergrendeld en herkend door de OBC. Het type kabel wordt juist geïdentificeerd waardoor snelladen mogelijk is.

Na enige tijd laden stopt het laadproces abrupt met een foutmelding. Onze meetwaarden tonen een afwijking aan. De verbinding tussen het laadstation en het voertuig (CP) blijft in orde, maar de controle op het type laadkabel en het toegestaan vermogen (PP) geeft kortstondig aan dat er geen verbinding is. Dit bevestigt ons vermoeden dat er een probleem is met de Proximity Pilot.

 

Stap 3: verificatie met de scope

Om de Proximity Pilot beter te onderzoeken, sluiten wij de scope aan op de stekkers van de OBC. Dit geeft ons inzicht in wat er daadwerkelijk op de PP-aansluiting van de OBC gebeurt. De spanning op de PP is 4,5V wanneer er geen laadstekker is aangesloten. Wanneer er een laadstekker wordt geplaatst, zakt de spanning naar 3,6V. Tot nu toe zijn dit normale waarden. Het snelladen start zoals het hoort. Bij een nieuwe laadpoging aan het snellaadstation gaat er echter een rode LED bij de laadpoort branden. Op dat moment meten wij met de scope een spanning van 4,5V op de PP!

Wij besluiten de laadstekker fysiek te manipuleren (bewegen/aandrukken) tijdens het laden. Hierbij blijkt dat de PP aanvankelijk geen juiste verbinding maakt (scopemeting = 4,5V). Zodra wij de stekker onder een andere hoek plaatsen, wordt de verbinding hersteld (scopemeting = 3,6V) en kan er weer geladen worden. Het lijkt erop dat de slechte verbinding wordt veroorzaakt door speling tussen de laadstekker en de laadpoort. De laadkabel zakt door het eigen gewicht iets naar beneden. Dit resulteert in een slechte verbinding op de PP-lijn. Door de stekker aan te drukken of recht te houden, blijft de verbinding goed.

 

Polestar 1.png

 

Stap 4: vergelijking met andere snellaadstations

Wij herhalen de test bij een snellaadstation van een andere aanbieder. Hier blijkt de speling tussen de laadstekker en de laadpoort veel kleiner te zijn, wat resulteert in een stabielere verbinding. Wij merken op dat er hier veel minder beweging in de stekker zit. De verbinding blijft behouden. De gemeten spanning op de PP blijft continu 3,6V.

 

Polestar 2.jpg

 

Na deze constatering besluiten wij dit nader te onderzoeken. Wij bezoeken meerdere laadpunten van verschillende aanbieders. Verrassend genoeg ontstaat er een patroon: laadstekkers van één bepaalde aanbieder vertonen meer speling dan die van andere aanbieders.

 

Conclusie

Er is een verschil in de afmetingen van de laadstekkers bij verschillende aanbieders van snellaadstations. Dit resulteert bij bepaalde aanbieders in overmatige speling tussen de laadstekker en de laadpoort. Mede door het gewicht van de zware kabel kantelt de laadstekker. Dit veroorzaakt een slechte verbinding op de Proximity Pilot (PP). De Polestar 2 lijkt hier erg gevoelig voor te zijn. Het probleem komt vaker voor wanneer de laadstekkers, door veelvuldig gebruik, slijtage vertonen.

 

Afhandeling

We delen onze meetgegevens en de scopebeelden met de klant. We delen ook de conclusies die wij uit de metingen trekken. Dat het geconstateerde probleem met snelladen niet op zichzelf staat, blijkt uit het volgende. Niet lang na dit praktijkvoorbeeld – de Polestar 2 is inmiddels terug bij de klant – rolt de fabrikant van de laadstekkers een servicemaatregel uit. Deze maatregel beschrijft een aanpassing aan de PP-verbinding met de laadpoort. Door deze aanpassing blijft de verbinding met de auto gewaarborgd, ook wanneer er door slijtage wat meer speling op de laadstekker aanwezig is.

 


Deel deze pagina met je netwerk!