De dynamo van een Renault Clio uit het bouwjaar 2005 vervangen klinkt niet heel ingewikkeld en dat is het ook niet. Echter, de Clio in dit artikel weigert om met het nieuwe onderdeel te starten en zwijgt in alle toonaarden.

 

De monteur gaat op onderzoek uit en sluit de diagnosetester aan en constateert de volgende foutcodes:


Zekering eenheid interieur

  • B1542 communicatie met stuurwiel elektronica signaal foutief

Motor

  • P0500 - snelheidssensor
  • P2502 - informatie dynamo vermogen

voorspoedig herstel niet in zicht

 

De UHC is de regeleenheid voor onder andere de ruitenwissers, knipperlichten en startblokkering en de DAE is de stuurbekrachtiging module. De codes worden gewist, maar helaas draait de startmotor nog steeds niet rond.   

 

Vervolgens test de monteur de startmotor door deze rechtstreeks aan te sturen. Nu draait de startmotor rond, maar de motor slaat niet aan. Ook valt het de monteur op dat zodra het contact aangezet wordt, er een waarschuwingslampje gaat branden. Het lampje gaat echter niet uit als het contact uitgezet wordt. Tevens lijkt de auto volgens de meetwaardes de contactsleutel te herkennen.

 

Omdat voorspoedig herstel niet direct in zicht is, besluit de monteur contact op te nemen met Automotive Techline. De technisch specialist adviseert allereerst de zekeringen en het hoofdrelais na te kijken en te controleren of er tijdens het starten voeding op de injectoren staat. Indien dit namelijk niet het geval is, zou dit kunnen duiden op een probleem met de voeding.

 

online remote diagnose

 

De monteur geeft aan dat hij al een aardig tijdje met de auto bezig is en vraagt de helpdesk of het mogelijk is om via online remote diagnose mee te kijken. Omdat Automotive Techline de bovengenoemde foutcodes niet eerder gehad heeft, wordt het verzoek ingewilligd.

 

Eenmaal verbonden blijkt dat er een foutcode UCH DF048 (Veiligheidscode tussen UCHen DAE onsamenhangend signaal) aanwezig is. Dit is voor de helpdesk het signaal om de stuurbekrachtiging module te resetten. De module wordt gereset, waarop de motor weer gestart kan worden en aanslaat.

 

Waarom foutcode UCH DF048 op de diagnosetester van het autobedrijf niet zichtbaar was, is onbekend. Feit is dat de code via de online remote diagnose optie van Automotive Techline wel naar boven kwam drijven en dat de auto met een simpele reset weer rijdbaar gemaakt kon worden.

 

Moraal van deze case is dat bij deze Renault Clio de stuurbekrachtigingsmodule deel uitmaakt van de startblokkering wat niet heel gebruikelijk is.


Deel deze pagina met je netwerk!