Audi A6 Allroad Quattro 3.0 diesel 2012

 

Storingen met roetfilters op dieselauto’s komen regelmatig voor. Zó regelmatig, dat Automotive Techline zelfs een checklist of stappenplan heeft opgesteld over de werking van de diverse roetfiltersystemen, compleet met diagnosetips. Die lijst stuurt de helpdeskmedewerker als vaste service naar de klant die zich meldt met een roetfilterprobleem. Zo ook in dit geval, van een Audi A6 Allroad Quattro, die in storing gaat na het vervangen van de turbo door een gebruikt exemplaar.

regenereren mislukt

 

Met zijn advies volgt de helpdeskmedewerker de diagnosestappen volgens de genoemde checklist. Vooraf vertelt hij daarbij dat het bij een roetfilterprobleem vaak lastig is om de juiste diagnose te stellen, omdat zo veel factoren van invloed kunnen zijn op de storing. Bij het uitlezen van de Audi verschijnen de foutcodes P2463, ‘filter overladen’, en P2002, ‘foutieve functie’ in beeld. De monteur heeft al geprobeerd het roetfilter met de diagnosetester geforceerd te regenereren, maar die poging mislukt en moet worden afgebroken.

twee afzonderlijke koelsystemen

 

Hierop adviseert de helpdeskmedewerker de temperatuur- en druksensoren rond het roetfilter te testen en het drukverschil over het filter uit te lezen. Het drukverschil bij een stationair draaiende motor is maar liefst 25 mbar en dus veel te hoog, wat duidt op een verstopt roetfilter. De monteur wordt gevraagd het drukverschil ook uit te lezen met de motor uit en het contact aan, met de stekkers afwisselend los en vast. Dit om uit te sluiten dat er een probleem is met een sensor of de bedrading. Het drukverschil op contact blijkt bijna nul te zijn, zoals je mag verwachten bij een goed werkend systeem. Hierna krijgt de monteur het advies om opnieuw een regeneratiepoging te doen. Helaas, ook deze keer wordt de poging voortijdig afgebroken en de gebruikte diagnosetester geeft hierbij geen oorzaak aan.

'Check de luchtmassameter'

 

Er gaat ruim een week voorbij en intussen vervangt de monteur op eigen initiatief zowel het roetfilterelement als de drukverschilsensor. Hij besluit hiermee een weekendje te gaan proefrijden, maar al gauw merkt hij dat de auto nog altijd vermogen mist en hij leest ook de foutcode P0101 uit. Deze komt hem onlogisch voor, want deze verwijst naar het signaal van de luchtmassameter. Maar als de monteur dit meldt aan Automotive Techline, gaat er bij de helpdeskmedewerker een lampje branden. “Meet de voeding, de massa en het signaal van de luchtmassameter maar eens”, adviseert hij. “Zijn deze in orde, kijk dan hoe de motor reageert als je de stekker van de luchtmassameter losneemt. Als de motor dan weer beter oppakt, dan moet je de oorzaak van het probleem zoeken in de luchtmassameter.” 

Geen 19, maar 0,010 g/sec

 

En die luchtmassameter blijkt inderdaad de boosdoener. Bij stationair draaien is de gemeten luchtmassa slechts 0,010 gram per seconde, terwijl dit volgens een rekentool 19 gram per seconde moet zijn. Mogelijk is de luchtmassameterbeschadigd bij demontage of is hij vervuild geraakt. De klant bestelt en monteert een nieuwe luchtmassameter en ziedaar: de gemeten signalen zijn nu oké. De Audi levert weer zijn volle vermogen en de auto kan storingvrij met de klant mee. Aan de oude, vervangen luchtmassameter is zo op het oog niets vreemds te zien, maar hij heeft de monteur wel op een dwaalspoor gezet.     


Deel deze pagina met je netwerk!