Mercedes-Benz Viano 2.2 diesel 2011

 

Van een Mercedes-Benz Viano werkt de achterruitverwarming niet. Na het inschakelen knippert het indicatielampje even om vervolgens te doven. De eerste gedachte van de monteur gaat richting de achterruitverwarming zelf, de schakelaar of de bestekkering en bedrading. Toch komt de oorzaak van de storing in dit geval uit onverwachte hoek. En niet eerder nadat er via de Remote van Automotive Techline een OEM-tester van Mercedes-Benz aan te pas is gekomen.

SAM-module

 

De monteur heeft enkele foutcodes uitgelezen, waaronder B102D, wat staat voor: ‘signaal klem 15 niet plausibel’. Daarnaast wijst de foutcode B109B op een storing van de elektrische raambediening aan de passagierszijde. Daarom vraagt de monteur om een elektrisch schema, inclusief alle zekeringen en relais. In afwachting daarvan vraagt de helpdeskmedewerker de monteur een paar dingen te testen om mogelijke oorzaken uit te sluiten. Te beginnen met het controleren van de foutcodes en aansturing in de SAM-module, het centrale elektronische modem. De monteur moet checken of het relais wordt aangestuurd zodra de achterruitverwarming wordt ingeschakeld.

V4-meting in orde

 

Omdat de foutcode B102D duidt op een circuitfout, vraagt de helpdeskmedewerker de monteur een V4-meting uit te voeren op de achterruitverwarming. Hoewel het lastig meten is omdat de achterruitverwarming er na het inschakelen steeds mee stopt, ziet die meting er goed uit. Het lijkt erop dat de SAM-module ‘bewust’ stopt met het aansturen van de achterruitverwarming, of dat het niet lukt deze aansturing vast te houden. Daarom besluit de monteur zelf de SAM-module in zijn geheel te vervangen. Ook al omdat uit navraag bij Mercedes-Benz blijkt dat die module vaak de boosdoener is bij dit type storing.

OEM-tester via Remote

 

Helaas, het vervangen van de SAM-module levert niets op. Na het wissen van de foutcodes komt de code B102D, ‘signaal klem 15 niet plausibel’ weer terug en werkt de achterruitverwarming nog steeds niet. Omdat op de intussen geleverde elektrische schema’s geen voedingen en massa’s beschreven staan, vraagt de monteur welke aansluiting op de SAM-module hij zou moeten hebben. Daarom stelt de helpdeskmedewerker voor om met een OEM-tester via de Remote mee te kijken. Allereerst stelt hij vast dat de nieuw geïnstalleerde SAM-module nog moet worden ingeleerd, dus voert hij dit op afstand uit.

Geen koeling, geen achterruitverwarming

 

Zodra de OEM-tester via de Remote verbonden is met de nieuwe SAM-module, krijgt de helpdeskmedewerker de mogelijke oorzaak van de haperende achterruit al snel in het vizier. Deze originele Mercedes-Benz diagnosetester laat namelijk allerlei extra informatie bij de foutcode zien. Bij het aanklikken van de code komt de storing aan een ventilator naar voren. Deze bevindt zich in dezelfde box die ook plaats biedt aan de SAM-module en is bedoeld om de elektronica te koelen. Die ventilator blijkt defect en kennelijk is het systeem beveiligd tegen oververhitting. De achterruitverwarming wordt na inschakelen weliswaar aangestuurd, maar omdat de elektronica niet wordt gekoeld, schakelt het systeem zichzelf direct weer uit. De monteur vervangt het ventilatormotortje, wist de foutcodes en de storing is verholpen.

Remote betaalt zich uit

 

Moraal van het verhaal: met een universele tester had geen enkele monteur de oorzaak van deze storing kunnen vinden. Door de SAM-module via de Remote uit te lezen met een originele tester van Mercedes-Benz kwam de defecte ventilator direct in beeld. Dit scheelde niet alleen veel testen en meten, het had wellicht ook de kosten van het vervangen van de SAM-module kunnen besparen.  


Deel deze pagina met je netwerk!