Na reparatie van een lekke band en een TPMS-reset via het multimediasysteem, ontstaan er allerlei vreemde storingen in de Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance uit 2017. Het autobedrijf dat het probleem op moet lossen wijst initieel het CAN-bus systeem aan als hoofdverdachte. Echter blijkt de werkelijke veroorzaker van het probleem zich te bevinden waar niemand het verwacht.

 

Dat de monteur het CAN-bus hierdoor verdenkt is niet vreemd. De storingen en symptomen zijn uiteenlopend en variëren van meldingen in het instrumentenpaneel tot diverse (hieronder) omschreven foutcodes en fouten in ABS, Adaptieve Cruise Control, motorregeling, airbags en gateway.  

 

●     C1146- banden controle signaalstoring actief statisch

●     combi instrument: foutcode U112300 databus signaalontvangst

●     best assistent systeem:foutcode U112300 databus signaalontvangst

●     motorregelapparaat:foutcode U042300 combi instrument signaal niet logisch

 

ACCU RUST GEVEN

 

Op basis van de foutcodes voert de monteur een aantal CAN-bus metingen uit. Vervolgens neemt hij contact op met Automotive Techline om zijn bevindingen te delen en te laten beoordelen. De technisch specialist op de helpdesk kan de foto met meetresultaten niet optimaal beoordelen. Omdat het scope-beeld er echter goed uitziet, verwacht hij niet dat de storing door het CAN-bus systeem veroorzaakt wordt. 

 

Om verder te gaan met het onderzoek adviseert Automotive Techline om de auto met ontkoppelde accu een nacht ‘rust te geven’ om vervolgens te controleren of de foutcodes gewist kunnen worden. Als de monteur de volgende dag probeert om de foutcodes te wissen lukt dit niet. De auto kan wel gewoon gestart worden.

 

Omdat Automotive Techline in het verleden al eens met storingen met vergelijkbare symptomen te maken heeft gehad en bleek dat de accu onvoldoende capaciteit leverde, krijgt de monteur het advies om te controleren of de accu in deze auto in orde en voldoende opgeladen is.

 

SCAN-RAPPORT

 

De monteur gaat met het advies aan de slag en constateert dat de accu niet optimaal is. Een nieuwe accu wordt gemonteerd, maar de problemen blijven. De helpdesk vraagt de monteur nogmaals wat er met de auto gebeurd is, een actuele foutcode-scan te maken en het resultaat op te sturen.

 

De monteur koppelt terug dat de band lek is geweest, dat deze gerepareerd is en dat het bij de bandenspanning-reset mis ging. Als de auto gescand wordt, verschijnen foutcode C1146- ‘banden controle signaalstoring actief statisch’ en melding C114602. Als de monteur vervolgens op ‘controle bandenspanning’ klikt, verschijnt de melding instrumentenpaneel, transmissie, motor en stuurbekrachtiging controleren.

 

ALLE STORINGEN BEOORDELEN

 

Het rapport wordt door de technisch specialist van Automotive Techline geanalyseerd en die ontdekt dat er ook een storing op de buitentemperatuursensor zit. De helpdesk adviseert hierop om eerst de sensor te vervangen, vervolgens 30 seconden het contact uit te zetten en pas daarna de storingen te wissen. Het advies wordt opgevolgd en wonder boven wonder blijven de hierboven beschreven fouten en problemen weg.

 

Het blijkt dat de defecte buitentemperatuursensor een kettingreactie aan storingen teweegbracht waardoor er meldingen in het instrumentenpaneel en vervolgens foutcodes in onder andere ABS, Adaptieve Cruise Control, motorregeling, airbags en gateway verschenen.

 

Uit deze case blijkt eens te meer dat het belangrijk is om álle storingen te beoordelen en op te lossen. Ook als er soms geen verband lijkt tussen de storingen en systemen, kan het CAN-bus netwerk hier wel op reageren.


Deel deze pagina met je netwerk!