Een jonge geïmporteerde Subaru Forester uit 2019 met slechts 2.600 kilometer op de teller, heeft als klacht dat de startknop drie keer ingedrukt moet worden alvorens de auto start. De auto wordt hiervoor bij verschillende bedrijven aangeboden, maar geen van allen lukt het om de oorzaak van de storing te vinden. Hierop wordt de helpdesk van Automotive Techline ingeschakeld om de vinger op de zere plek te leggen.

 

Bij het naar binnen rijden van de helpdesk werkplaats wordt inderdaad geconstateerd dat er drie keer op de startknop gedrukt moet worden om de auto aan de praat te krijgen. Ook valt op dat het airbag lampje permanent brandt en dat de ruitenwissers het alleen doen als de schakelaar op de snelste stand gezet wordt. Als de auto eenmaal in de werkplaats staat, constateert de technicus wat lichte demontage-schade aan een aantal panelen. Ook ontbreken er een aantal clipjes waarmee panelen vastgezet worden.

 

De bevindingen worden genoteerd en vervolgens wordt de historie van de auto gecontroleerd. Hoewel de auto geïmporteerd is, lukt het toch om te achterhalen wat er met de auto gebeurt is. De flinke waslijst werkzaamheden wordt door de technicus van Automotive Techline op een rijtje gezet. Hierbij is de werkelijke volgorde van de werkzaamheden bij de helpdesk onbekend gebleven en is ook niet duidelijk waarom bepaalde componenten vervangen en werkzaamheden uitgevoerd zijn.

 

  • Achteraf trekhaak ingebouwd
  • Achteraf PDC systeem gemonteerd
  • Andere velgen gemonteerd, wiel sensoren hierbij overgezet
  • TPMS module vervangen
  • Rempedaal schakelaar en bedrading gecontroleerd
  • BCM vervangen
  • Startknop vervangen
  • Motor ecu vervangen
  • Keyless entry module vervangen
  • Auto opnieuw geprogrammeerd
  • Zekeringen en relais nagekeken
  • Extra sleutel geleverd en sleutels opnieuw ingeleerd
  • Auto 24 uur stroomloos gemaakt
  • LV portier bekleding losgehaald en spiegels losgekoppeld
  • Configuratie alle modules gecontroleerd
  • Trekhaak verlichting weer originele aangesloten

 

Geen verbinding met airbagmodule
 

In de werkplaats van Automotive Techline wordt de diagnosetester aan de auto gekoppeld en worden de elektronische systemen uitgelezen. Tijdens de systeemscan valt op dat er geen communicatie met de airbagmodule is. Ook zijn er andere modules die geen communicatie met de airbagmodule hebben. Omdat de airbagmodule de enige onbereikbare module is en alle andere modules wel bereikbaar zijn, kan er vanuit gegaan worden dat er geen CAN-bus probleem is.

 

De volgende logische stap is om de voeding en massa van de airbagmodule te controleren. Uit het stroomloopschema wordt duidelijk dat module een geschakelde plus vanuit de zekeringkast heeft en dat zekering 25 de airbagmodule zekert. Er staat spanning op de zekering en de zekering zelf is in orde. Om te verzekeren dat de spanning de airbagmodule bereikt, moet er op de module zelf gemeten worden.

 

De meting wordt verricht en het blijkt dat de spanning de module niet bereikt. Het elektrische schema wordt er bijgehaald waarin zichtbaar is dat er een stekker tussen de airbag-unit en zekeringkast zit. De stekker wordt gecontroleerd en blijkt los te liggen. De stekker-helften worden met elkaar verbonden en voor de zekerheid wordt er opnieuw een systeemscan gemaakt. De airbagmodule is weer bereikbaar en na het wissen van de foutcodes uit het geheugen van de regeleenheid blijft het airbag lampje uit.

 

Nu de startknop nog

 

Nu het airbag probleem is opgelost, verplaatst de aandacht weer naar het originele probleem: de startknop. Allereerst wordt er gekeken naar de startprocedure. Van een Subaru Impreza met hetzelfde startsysteem wordt geprobeerd de motor te starten zonder dat er iemand op de bestuurdersstoel zit. Dit lukt, waardoor uitgesloten kan worden dat er iets mis zou zijn met de stoelherkenning.

 

De voorwaarden van de startprocedure van de Forester zijn niet exact bekend. Meestal bepaalt echter de keyless entry module op basis van de stand van het rempedaal, stand van de keuzehendel van de automaat en in sommige gevallen de portierschakelaars óf en wanneer een auto toestemming krijgt om te kunnen en mogen starten. De meetwaardes van de Forester blijken na een controle allemaal in orde en het lampje in de startknop wordt groen als het contact aan staat, het rempedaal ingetrapt wordt en de versnellingshendel in parkeerstand staat.

 

Omdat de auto een behoorlijke voorgeschiedenis heeft waarbij al het een en ander aan componenten vervangen is, ontstaan bij Automotive Techline twijfels of alles wel goed gegaan is. Automotive Techline controleert of alle componenten goed gecodeerd zijn en constateert geen coderingsfouten. Echter zijn er wel een aantal verdachte meetwaardes in de keyless entry module die twijfel oproepen. Twijfel die echter weer weggenomen wordt door de technische documentatie over de Forester. Want daarin staat dat als het lampje in de startknop groen brandt en niet oranje knippert, er geen immobilizer of keyless entry probleem is.

 

Focus op rempedaalschakelaar

 

De focus verplaatst naar de rempedaalschakelaar. Tijdens het meten op de stekker van de schakelaar blijkt dat de geschakelde en constante voeding correct zijn aangesloten. Echter op het moment dat er aan de andere kant van de schakelaar gemeten wordt, blijken de uitgaande signalen verkeerd om zitten. Om te controleren of dit de oorzaak van het probleem is, wordt een tijdelijke doorverbinding gemaakt en de constante voeding doorgelust naar de andere kant van de stekker.

 

Op het moment dat de constante voeding met contact uit doorgelust wordt, kleurt het lampje in de startknop groen. Als vervolgens de startknop ingedrukt wordt, start de Forester meteen. Als het contact uit staat en het rempedaal wordt ingedrukt, zou er een plus moeten komen op pootje 2. Dit is echter niet het geval echter, zodra het contact aangezet wordt is er wel spanning. Deze constatering bevestigt dat er een verkeerde rempedaalschakelaar gemonteerd is.
 

Automotive Techline draait hierop de voeding van de schakelaar om en dat werkt. De auto start nu weer zoals het hoort en met één druk op de startknop. Hieruit kan worden opgemaakt dat er ergens in het jonge leven van de Forester een andere, maar verkeerde, remlichtschakelaar gemonteerd is. Vanwege de afkomst van de Subaru is het echter niet gelukt om te achterhalen waar en waarom de schakelaar überhaupt vervangen was.


Deel deze pagina met je netwerk!