De tijd dat universele autobedrijven elektrische auto’s aangeboden krijgen voor onderhoud en reparatie is aangebroken. Zo ook voor het autobedrijf dat een Tesla Model S in de werkplaats heeft staan voor de APK. Tijdens de keuring verschijnen er allerlei alarmmeldingen die in relatie staan met de luchtvering en niveauregeling.
Gegevens Tesla Model S in dit artikel
Merk: Tesla Motors
Type: Model S
Bouwjaar: 2014
Motorcode: L1S
Het autobedrijf weet niet wat ze met de meldingen aanmoeten waarop de monteur de hulp van Automotive Techline inroept. De helpdesk heeft dit fenomeen al eerder aan de orde gehad en kan direct advies geven.
De Tesla in dit artikel -maar ook andere modellen van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s- kunnen optioneel uitgerust zijn met luchtvering en niveauregeling. De niveauregeling probeert de auto -ook als deze uitgeschakeld is- op de juiste hoogte en zo vlak mogelijk te houden.
De niveauregeling van een Tesla met actieve luchtvering moet worden uitgeschakeld voordat de auto omhoog gebracht wordt. Doe je dit niet, dan kan het systeem in werking treden en is er kans op schade en/of lichamelijk letsel.
JACK-stand
Om de niveauregeling uit te schakelen, heeft Tesla een speciale ‘JACK-stand’. De ‘krikmodus’ kan via het centrale display binnenin de auto geactiveerd worden. Hiervoor moet de volgende procedure uitgevoerd worden.
- Tik op ‘CONTROLS’ aan de linker onderzijde van het touchscreen
- Trap het rempedaal in en tik op ‘VERY HIGH’ om de auto in de hoogste stand te zetten
- Tik op ‘JACK’
Als de auto in de JACK-stand staat gaat het controlelampje op het instrumentenpaneel branden. Ook verschijnt er een bericht om aan te geven dat de luchtvering is uitgeschakeld.
De JACK-stand wordt automatisch weer uitgeschakeld als de auto harder dan 7 kilometer per uur rijdt.
Deel deze pagina met je netwerk!