Soms is het zoeken naar de oorzaak van een storing als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Helemaal lastig wordt het als de foutcode-omschrijving in het geheugen van het motormanagement afwijkt en je niet naar de bron van het probleem wijst, maar je in het ongewisse laat. Dat is ook het geval bij de Mercedes-Benz Sprinter in dit artikel, waar al flink wat uren in gestoken zijn.

 

Gegevens Mercedes-Benz Sprinter in dit artikel

 

Merk: Mercedes-Benz
Handelsnaam: Sprinter
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 2143 m3
Motorcode: OM651.956 D22LA
Motormanagementsysteem: CDI 2 CD3 of EDC17CP10
Motor brandstof: Diesel
Eerste toelating: 2012-05-22
Foutcode & omschrijving: P2263 – Regelafwijking turbodruk
 

Het begint allemaal met een drietal ogenschijnlijk onschuldige foutmeldingen. De ECU van de Sprinter wordt uitgelezen en het blijkt dat er iets met de gasklep aan de hand is. De gasklep wordt vernieuwd en ingeleerd, de fouten uit het geheugen worden gewist en de bus gaat probleemloos weer de weg op.
 

Probleem opgelost?

Echter komt de klant na 400 kilometer weer terug. Het motormanagementlampje brandt en de motor komt niet verder dan 3.000 toeren. De bestelwagen gaat opnieuw aan de monitor en de monteur constateert foutcode P2263 ‘Regelafwijking turbodruk’. Dezelfde foutcode kwam 400 kilometer eerder ook al tevoorschijn, maar bleef weg nadat de gasklep vernieuwd was. Probleem opgelost, zou je zeggen.
 

Om meer achtergrondinformatie over het probleem te vergaren, volgt een gesprek met de chauffeur van de auto. Die bevestigt dat de motor met geen mogelijkheid boven de 3.000 toeren wil komen en dat de storing zich bij iedere willekeurige snelheid voordoet. Omdat de monteur verder geen onregelmatigheden kan vinden, besluit hij om het geheugen van de regeleenheid wederom te wissen. Dit zet echter geen zoden aan de dijk, want na een paar kilometer is het weer hetzelfde liedje en is de storing terug.
 

Juiste diagnose essentieel

Dit is het moment waarop de monteur de hulp inschakelt van de Automotive Techline. De helpdeskmedewerker herkent de storing en omschrijving van het probleem. Echter is het belangrijk om exact de juiste diagnose te stellen om te voorkomen dat het probleem niet goed opgelost wordt en zich binnen de kortst mogelijke keren opnieuw voordoet.
 

Allereerst informeert de helpdesk de monteur dat foutcode P2263 een turbodruk-afwijking en in de meeste gevallen een te lage turbodruk betreft. Uit ervaring die in het verleden is opgedaan, blijkt dat deze foutmelding ook kan ontstaan als er met een laag toerental in een te hoge versnelling vol gas gegeven wordt. Om uit te sluiten dat er toch iets met de turbo aan de hand is, adviseert de helpdesk de monteur om de turbodruk te meten.
 

Sissend geluid

De monteur volgt het advies op en maakt een proefrit. Tijdens de proefrit constateert hij dat de turbodruk volgens de tester te hoog is. Echter rijdt de auto voor geen meter en is het nauwelijks mogelijk om de motor verder door te trekken dan 3.200 toeren. Tegelijkertijd ziet de monteur dat de diagnoseapparatuur aangeeft dat de uitlaatgastegendruk ook veel te hoog oploopt. Opvallend is hierbij dat, zodra de turbo druk gaat leveren, er een sissend geluid is.
 

Dit brengt licht in de duisternis bij de helpdeskmedewerker. Een duik in het Automotive Techline archief laat een aantal soortgelijke cases zien waarin hetzelfde probleem omschreven wordt. Het blijkt een steeds vaker voorkomende kwaal bij de Mercedes-Benz Sprinter te zijn dat er bouten van het inlaatspruitstuk los gaan zitten of zelfs afbreken. Als gevolg hiervan ontsnapt er door de lekkage lucht.
 

Het restant van de afgebroken bout wordt verwijderd en een nieuwe wordt gemonteerd. De foutmelding wordt uit het geheugen van de motorregeleenheid gewist, er wordt een proefrit gemaakt en de Sprinter rijdt weer als vanouds.


Deel deze pagina met je netwerk!