Een autobedrijf heeft een Ford Focus C-Max ingenomen en hoewel de auto normaal rijdt, geven diverse waarschuwingslampjes reden tot onrust. Ook werken onder meer de cruise control en centrale portiervergrendeling niet. Een diagnose levert de foutcode U1900 op, naast de code P0231, onderbreking/massasluiting van de elektrische brandstofpomp. Vreemd, want de auto rijdt wel prima. Tijd voor een WhatsApp’je naar de Automotive Techline.
Voertuig in dit artikel
Ford Focus C-Max 1.8 benzine 2007
Wel storing, toch rijden
Via WhatsApp vraagt de monteur of de helpdeskmedewerker dit probleem vaker aan de hand heeft gehad met een vergelijkbare auto. De medewerker vraagt het kenteken op en gaat op zoek. Na enig zoeken op internet blijkt de foutcode U1900 vaker voor te komen, met een vermoedelijke oorzaak in het instrumentenpaneel. Wat wel vreemd is aan de storing van de Ford Focus is dat de auto wel goed rijdt. In de voorbeelden die op internet passeren, slaat de motor niet aan zodra de foutcode U1900 zich voordoet. Wat betreft de storing P0231 adviseert de helpdeskmedewerker de monteur eerst te controleren of de elektrische brandstofpomp naar behoren functioneert.
Kachellekkage?
Ook de klant zit op de achtergrond niet stil en belt terug over een vergelijkbare storing met dezelfde twee foutcodes die hij heeft gevonden op AMT Garageforum. Ook daarbij is sprake van de combinatie U1900 en P0231 met diverse storingen met waarschuwingslampjes, waarbij de auto wel rijdt en geen oorzaak wordt gevonden. De helpdeskmedewerker wijst erop dat het weleens voorkomt dat er condenswater van de aircoverdamper uit de kachelbuizen lekt, die vervolgens de BCMI inloopt, met storingen tot gevolg.
Stekkers controleren
Daarom adviseert hij de monteur te checken hoe de BCMI, de stekkers en de computer eruitzien. Ook moet de monteur de blauwe stekker achter de BCMI controleren, omdat deze soms slecht contact maakt. Een andere mogelijke oorzaak van deze elektronische storing is een stekker in de zekeringkast in de motorruimte. Deze is voorzoen van een borging die in de praktijk nog weleens wordt vergeten terug te plaatsen na een modificatie.
Lange benen
De monteur volgt de adviezen om de diverse stekkers te controleren op, maar uiteindelijk vindt hij de oplossing ‘dichter bij huis’. Onder het dashboardkastje treft hij een stekkerverbinding aan, die half blijkt te zijn losgetrokken. Mogelijk door een voorpassagier die daar voorin wat al te enthousiast even de benen heeft gestrekt. De monteur drukt de stekker er weer goed in, wist de foutcodes en zie: de waarschuwingslampjes blijven uit en alle functies doen het weer naar behoren.
Deel deze pagina met je netwerk!