De verstuivers van een Opel Vivaro-2 2.5-liter CDTI diesel zorgen al een week nadat deze vervangen zijn, voor problemen met de motor. De motor wil niet aanslaan, er branden geen controlelampjes en er is geen foutmelding in het motormanagementsysteem te zien. De monteur vraagt Automotive Techline om ondersteuning in het zoeken naar de oorzaak van dit probleem.
Voertuiggegevens
Merk: Opel
Model: Vivaro-2 2.5CDTI/107KW-DPF-E4 2.9T L2H1 TECS CREW
Bouwjaar: 2008
Motorcode: G9U-630
De verstuivers van de Opel zijn kort voordat het probleem is ontstaan door de monteur vervangen. Het vermoeden bestaat dat het probleem in de aansturing van de opvoerpomp ligt, er staat namelijk geen spanning op de dikke draden van de pomp. Deze worden standaard in elke Vivaro aangelegd, terwijl niet iedere Vivaro over een elektrische opvoerpomp beschikt.
Al snel wordt duidelijk dat de betreffende Vivaro geen pomp heeft. Er is wel een handpompje met een balgje te vinden. Automotive Techline geeft het advies om de brandstof in het systeem onder druk te zetten door middel van het balgje en de motor te starten. Helaas mag dit niet baten, de motor slaat nog steeds niet aan.
Daling van aanzuigdruk hogedrukpomp
Het blijft een raadsel waarom de hogedruk in de tussentijd nog steeds snel terugloopt. Automotive vermoedt dat dit veroorzaakt wordt door lucht of damp in het brandstofsysteem. Dit vermoeden wordt versterkt doordat de druk iets minder wordt wanneer de motor uit wordt gezet. Daarnaast moet een raildruk van 300 bar voldoende zijn om de motor te laten lopen.
Een probleem met het brandstofsysteem wordt uitgesloten door bovenstaande controles. Maar het probleem is ook nog opgelost!
Wellicht toch mechanische problemen?
Na wat verdiepende gesprekken wordt duidelijk dat er wellicht toch in de richting van een mechanisch probleem moet worden gedacht. De motor werd bijvoorbeeld geprobeerd te starten met drie accu’s om zo het juiste starttoerental te bereiken. De EGR kon de monteur tijdens het starten horen ‘blazen’.
Hierop volgend wordt de EGR gedemonteerd en de auto gestart met een losgekoppelde EGR. De motor slaat dan aan, maar genereert dan veel uitlaatgas in de EGR- aansluiting. De monteur demonteert het roetfilter en ziet dat deze dusdanig verstopt zit, dat er door te hoge tegendruk geen starttoerental meer bereikt kan worden.
De oplossing is daarna simpel: het roetfilter moet worden gereinigd of vernieuwd. Naar het ontstaan van de verstopping kan enkel worden gegist.
Deel deze pagina met je netwerk!