Het blijkt een onderdeel te zijn dat veel garagebedrijven overslaan: het verversen van de remvloeistof. Dit blijkt uit analyses van service provider WESP. “Vervang je remvloeistof altijd volgens het onderhoudsschema, zo zorg je voor een goede conditie van het systeem en verklein je de kans op dure reparaties”, aldus WESP-consultant Ad Vane. Hij geeft aan dat het bovendien commercieel een aantrekkelijke klus voor de werkplaats.

 

Maar waarom is het zo belangrijk dat remvloeistof op tijd wordt ververst? Hiervoor moet je weten dat remvloeistof hygroscopisch is, oftwel, het neemt vocht op uit de buitenlucht. Dit zorgt dat het kookpunt van de vloeistof afneemt. Op termijn zal hierdoor corrosie van de wielremcilinders ontstaan. Echter is dit niet de enige reden waarom de vloeistof regelmatig en op tijd ververst moet worden. Ad Vane legt uit: “Remvloeistof zorgt voor vervuiling in het systeem. Dit is een probleem voor oudere auto’s, of in ieder geval de wagens van minstens 10 jaar oud. Eigenlijk is dit de belangrijkste reden om het verversen vaker punt van aandacht te laten zijn. De eerder genoemde hygroscopische eigenschappen worden gelukkig steeds beter, maar daardoor zorgen ze na een jaar of drie wel voor problemen.” 

 

Grijze remvloeistof door aluminiumdeeltjes

Remsystemen ontwikkelen zich steeds verder. Denk aan de doorontwikkeling van ABS en automatische ‘emergency braking systems’ die automatisch ingrijpen in het geval van een noodgeval. “Remsystemen worden steeds geavanceerder. Ze zijn voorzien van steeds meer regelelektronica en hoogwaardige kleppenblokken. Vaak van aluminium en meestal niet meer voorzien van afdichtingen. En als er al afdichtingen inzitten dan hele kleine. Vooral voor auto’s van bouwjaar 2007 en 2008 is dit een probleem. Door de grote autofabrikanten wordt geadviseerd om de remvloeistof om de twee te verversen, mede om dit ‘slijpsel’ te verwijderen.” Overigens kun je zelf aan de kleur van de vloeistof goed zien of deze vervuild is. Oude remvloeistof wordt namelijk grijs door de aluminiumdeeltjes. 

 

Garantie handhaven

Het bijhouden van het onderhoudsschema van de fabrikant is belangrijk volgens Ad Vane. “Op auto’s rust een steeds langere garantietermijn. Het is dan ook van belang dat garagebedrijven het onderhoud en de reparaties uitvoeren naar voorschrift van de fabriek. Anders vervalt de garantie. Als je dan een auto van een klant voor een garantieklus naar de merkdealer brengt en de onderhoudshistorie klopt niet, heeft de klant geen recht op garantie. Wie betaalt dan de rekening? Jij als garagehouder?”, aldus Vane. Er zijn meer voordelen van het naleven van deze richtlijnen te noemen. Zo is het ook commercieel slim! “Gemiddeld rekent een garagebedrijf 30 tot 40 euro exclusief BTW voor het verversen van de olie. Zet dit af tegen de gemiddelde tijd dat je hiermee bezig bent en de kosten van apparatuur en vloeistof, dan blijkt het verversen van de remvloeistof financieel ook niet gek te zijn!” 
 

Vergeet de oudere auto niet

De analyses van WESP laten zien dat jongere auto’s consequenter en tijdiger worden voorzien van nieuwe remvloeistof. Vane: “Dit heeft voornamelijk te maken met de eerdergenoemde garantietermijn. Wist je ook dat bij je jonge auto’s de allereerste verversing van remvloeistof niet bij elk automerk hetzelfde is? Het ene merk adviseert om de vloeistof na drie jaar te verversen, de ander al bij twee jaar. Een aandachtspuntje!” Uit de cijfers van WESP blijkt verder dat bij oudere auto’s het verversen vaker wordt overgeslagen. Vane denkt dat dit komt doordat de meeste garagebedrijven een zogenaamde ‘risicoanalyse’ uitvoert: “Wanneer een auto niet zo veel rijdt met zijn oude auto en er bijvoorbeeld niet mee in de bergen rijdt, wordt er vaak geredeneerd dat het verversen nog wel een jaartje kan wachten. Ook zitten de ontluchtingsnippels van een oudere auto nogal eens vast. Een monteur kan dan bang zijn dat deze afbreken. Desondanks adviseren wij degelijk om ook bij deze auto’s de verversing op tijd uit te voeren. Wij vinden dat de klant mag verwachten dat zijn auto door het garagebedrijf goed wordt onderhouden.”


Deel deze pagina met je netwerk!