Als een Opel Ampera er tijdens het rijden spontaan de brui aan geeft en de betreffende monteur via de EOBD Mode 3 maar liefst zes foutcodes uitleest, weet hij even letterlijk niet waar hij het moet zoeken. Termen als ‘Requested MIL’ met betrekking tot de transmissie en hybride aandrijflijn en ‘Lost Communication’ lijken te duiden op een complex mankement. Toch is er op het eerste gezicht geen aanwijsbare klacht aanwezig.
Voertuiggegevens
Opel Ampera 1.4 plug-in hybride 2011
DTC’s via WhatsApp
Via de technische hulplijn van de onderdelen leverancier komt de vraag bij de Automotive Techline terecht. Omdat de Opel Ampera zoveel foutcodes heeft, vraagt de helpdeskmedewerker deze DTC’s (Diagnostic Trouble Codes) via een WhatsApp-bericht te sturen. De klant maakt gelijk van de gelegenheid gebruik om vragen te stellen over het trainingsprogramma van Automotive Academy. Ook informeert hij of de storing aan de Opel Ampera wellicht met ARD (AutoNiveau Remote Diagnostics - op afstand diagnose stellen) kan worden opgelost. Dit laatste is niet het geval, maar de helpdeskmedewerker stuurt de gewenste informatie over ARD en de opleiding per e-mail.
Hybride eenheid in de stress
Omdat diverse DTC’s worden gelinkt aan ‘verzoek tot aansturen MIL’ (Malfunction Indicator Light / waarschuwingslampje) vermoedt de Automotive Techline medewerker dat er ergens een daling van de 12V-spanning optreedt, waardoor de hybride eenheid ‘in de stress schiet’. Als andere mogelijke oorzaak wordt aan een softwareprobleem gedacht. De foutcode P0AC4 bijvoorbeeld duidt op een afwijkende emissiewaarde die door de Hybrid Powertrain Control Module wordt vastgesteld, die weer communiceert met de Engine Control Module. En dat is nog maar één van de zes DTC’s.
Werkt het CAN-bussysteem naar behoren?
Op de vrijdag van de melding blijkt de tijd te kort om de storing van de Opel Ampera op te lossen, dus neemt op maandag een collega van de helpdeskmedewerker de case over. Na grondige bestudering van alle foutcodes, vermoedt deze een communicatieprobleem met de elektronische regeleenheid op de versnellingsbak. Daarom adviseert hij het CAN-bussysteem te controleren, zodra de auto uitvalt. De medewerker vraagt ook het CAN-busschema op dat hij deelt met de monteur.
Stekker van een paar euro
Uit controle van het CAN-bussysteem aan de hand van het elektronisch schema wordt de boosdoener nu snel gevonden. Een stekker op de regeleenheid op de versnellingsbak blijkt gecorrodeerd, waardoor de communicatie af en toe wordt onderbroken. Een wirwar van foutcodes is uiteindelijk dus terug herleid tot een simpele oorzaak: een onderdeeltje van een paar euro.
De foutcodes behorende bij dit artikel:
P0700: Transmission Control Module Requested MIL
P0AC4: Hybrid Powertrain Control Module Requested MIL
U0073: Lost Communication with Hybrid Powertrain Control Module
U0101: Lost Communication With Transmission Control Module
U0293: 00 Lost Communication With Hybrid Powertrain Control Module
U0073: 72 ECU LS Bus Off U0293 Lost Communication With Hybrid Powertrain Control Module
Deel deze pagina met je netwerk!