De Volkswagen Amarok staat om onbekende reden met een lege accu. De ANWB komt ter plaatse, start de auto opnieuw op en constateert dat de boordspanning aan de lage kant is. De wegenwachter adviseert de bestuurder van de auto om de dynamo te laten vervangen.
Gegevens Volkswagen Amarok in dit artikel:
Merk: VOLKSWAGEN
Model: Amarok
Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2.967 cc
Brandstof: Diesel
Eerste toelating: oktober 2017
Geen foutcodes of andere problemen
De berijder van de Amarok volgt het advies van de ANWB op en meldt zich bij zijn garage. Daar wordt voor de zekerheid nogmaals de boordspanning gemeten. Er vanuit gaande dat accuspanning normaal gesproken ongeveer 13,8 Volt is, is de 12,3 Volt die de monteur meet inderdaad aan de lage kant en wordt de nieuwe dynamo besteld.
Als de nieuwe dynamo geplaatst is, test de monteur vanzelfsprekend nog even of alles wel in orde is. Heel vrolijk wordt hij echter niet, want de accuspanning is nog steeds maar 12,3 Volt. Voor de zekerheid test de monteur toch nog even de accu, maar die blijkt in prima conditie te zijn. Ook de regeleenheden in de auto uitlezen zet geen zoden aan de dijk, er zijn geen foutcodes en ook het start/stop systeem doet het.
Geforceerd laden
Omdat de monteur niet weet hoe hij dit fenomeen verder aan moet pakken, besluit hij contact op te nemen met de Automotive Techline. De eerste vraag van de helpdeskmedewerker is of er een stroomsensor op de accu gemonteerd zit. De monteur controleert dit en koppelt terug dat dit inderdaad het geval is.
De stroomsensor op de accu dient bij dit type en nog meer auto’s om de accuspanning te monitoren. Als de spanning in orde is, hoeft de dynamo namelijk niet te laden. Autofabrikanten passen deze techniek toe om brandstofbesparing te realiseren. Een dynamo die moet laden belast de motor namelijk zwaarder dan een dynamo die niets hoeft te doen.
Je kunt heel simpel en snel controleren of de dynamo van dit soort auto’s in orde is of niet. Haal hiervoor de stekker van de stroomsensor op de accu of de LIN op de dynamo zelf los en meet de laadstroom. Als de sensor uitgeschakeld is wordt de dynamo gedwongen om de accu te gaan laden.
De monteur maakt de stekker van de laadsensor los waarop de boordspanning naar normale waarden stijgt. Dit is het bewijs dat de dynamo doet wat hij moet doen en dat is de accu opladen.
Deel deze pagina met je netwerk!