Als een auto met een storing naar de garage gebracht wordt, kan er van alles aan de hand zijn. Alles kan nu eenmaal stuk, onderdelen slijten of externe factoren veroorzaken schade. Zo ook bij de Volkswagen Caddy diesel uit 2016 die met brandende waarschuwingslampjes naar het autobedrijf gebracht wordt.

 

Hoewel er allerlei lampjes branden, heeft de klant verder geen klachten over de auto die volgens hem goed rijdt. In de werkplaats wordt het voertuigmanagementsysteem uitgelezen en wordt onderstaande reeks foutcodes geconstateerd.

 

Foutcodes Volkswagen Caddy diesel

  • P023B – Intercooler, aansturing pomp koeler signaal te zwak
  • P0691 – Aanjagermotor 1 koelvloeistof signaal te zwak
  • P21C8 – Reductant Control Module Power Relay/relays Control Circuit Low
  • P26F5 – Regelcircuit koelvloeistofpomp – laag

De fouten lijken allemaal met elkaar te maken te hebben en de monteur probeert ze te wissen, maar dat lukt niet. Na een paar keer proberen geeft de monteur het op en neemt hij contact op met de Automotive Techline met de vraag of ze een schema hebben waar deze onderdelen op staan om ze te controleren.
 

Logisch na blijven denken

Je weet als monteur en zeker als helpdeskmedewerker nooit helemaal wat er buiten de garage en jouw weten om precies met een auto gebeurt. Er zijn enorm veel factoren die storingen of problemen kunnen veroorzaken en zelfs kunnen verergeren. De auto kan bijvoorbeeld een keer gestrand zijn geweest. Er kan iemand aangezeten hebben die onvoldoende verstand van zaken heeft of zelfs iemand met kennis van zaken, maar die met zijn verkeerde been uit bed gestapt was.
 

Je kunt het zo gek niet bedenken, of het kan gebeurd zijn. Je hebt te maken met verschillende soorten auto’s, systemen, omstandigheden én mensen. Naast goede kennis van de techniek, is het essentieel om logisch en goed na te blijven denken om goed onderzoek te kunnen doen. Dit geldt ook voor een helpdeskmedewerker die de juiste vragen moet stellen en goed naar zijn klant moet luisteren. Op basis van de verkregen informatie moet je vervolgens logisch nadenken om duidelijkheid te krijgen.
 

In het geval van de Volkswagen Caddy in dit artikel bleek uit het gesprek tussen de monteur als snel dat er een zekering miste. Ja, gewoon weg, niet meer in de auto, op positie F1.24. De monteur had het in ieder geval zelf niet gedaan, de klant hield bij hoog en laag vol dat hij het ook niet gedaan had. En toch was de zekering weg en kon in geen geval zomaar uit de zekeringkast gevallen zijn.
 

Met deze case proberen we u te overtuigen om in het geval van een storing zelf ook heel goed naar de klant te luisteren en heel logisch na te blijven denken. Ga systematisch te werk en weet waar u mee bezig bent. Zo maakt u het uzelf en uw klant zo aangenaam mogelijk.


Deel deze pagina met je netwerk!