Een Volkswagen Golf 1.6 diesel met bouwjaar 2010 komt het universele autobedrijf binnen omdat het check engine lampje brandt en het motormanagementsysteem in noodloop staat. In de werkplaats worden allerlei dingen geprobeerd, maar de motor van de Golf vertikt het om weer goed te gaan draaien.
De monteur leest het geheugen van de (Engine Control Unit) ECU uit en constateert foutcode P0101 – Luchtmassameter signaal niet logisch. De fout kan gewist worden, maar verschijnt weer zodra de motor gestart wordt en even gedraaid heeft. Hierop wordt de Automotive Techline wordt ingeschakeld met de hoop dat ze de vinger op de zere plek kunnen leggen.
Gegevens Volkswagen Golf
- Merk: Volkswagen
- Handelsnaam: Golf
- Aantal cilinders: 4
- Cilinder inhoud: 1598 m3
- Motor brandstof: Diesel
- Motorcode: CAYC
- Eerste toelating: 2010-08-10
- Foutcode en definitie: P0101 – Luchtmassameter signaal niet logisch
Bekende fout
Uit de communicatie tussen de monteur en de helpdesk blijkt dat er een aantal werkzaamheden en controles aan de auto zijn uitgevoerd. Zo is de inlaat al met een rookmachine gecontroleerd op lekkage en de luchtmassameter vervangen. Ook zijn er twee verstuivers vervangen en succesvol ingeleerd.
De helpdesk weet echter al wat er aan de hand is bij het zien van foutcode P0101 en hoe dit probleem opgelost moet worden. Het betreft een bekende fout die ontstaat na een software-update of het vervangen van de motorregeleenheid met actuele software. Tegelijk met het installeren van de nieuwe software, moet er namelijk ook een aanpassing aan de auto zelf gedaan worden.
De aanpassing betreft een klein buisje dat in de aanzuigbuis tussen het luchtfilterhuis en de luchtmassameter geplaatst moet worden. Het buisje fungeert als een schokdemper voor de snelstromende inlaatlucht. Het buisje wordt geplaatst en de auto rijdt weer als een zonnetje.
Deel deze pagina met je netwerk!