Een klant brengt zijn Volvo S80 met vijfcilinder dieselmotor en bouwjaar 2009 naar het universele autobedrijf omdat het motorstoringslampje in het instrumentenpaneel brandt. Behalve het brandende waarschuwingslampje heeft de klant geen klachten en rijdt de Volvo verder als een zonnetje.
In de werkplaats wordt het motormanagementsysteem uitgelezen waarin foutcode P155185 met definitie ‘Cilinder 1 injector circuit range/performance, Bus signal/message faults, signal above permissible range’ blijkt opgeslagen te zijn.
verstuiver wisselen
Omdat de foutcode niet gewist kan worden besluit de monteur een aantal controles uit te voeren op de onderdelen en systemen die betrekking op de geconstateerde foutcode hebben. Allereerst worden de weerstand van de verstuiver in de eerste cilinder, de aansluitingen en verbindingen met de elektronische regeleenheid en de verstuiver-correcties gecontroleerd.
Omdat alles in orde is en de bijbehorende waarden binnen de toleranties blijken te zijn, maar omdat het probleem hier niet mee is opgelost, wordt voor de zekerheid de verstuiver van de eerste cilinder gewisseld met die van een andere cilinder. Het probleem wisselt echter niet mee, waaruit geconcludeerd kan worden dat het probleem niet in de verstuiver zelf zit waarop het bedrijf besluit contact op te nemen met Automotive Techline.
De technisch specialist neemt notie van de door de monteur opgesomde constateringen en werkzaamheden. De symptomen doen de helpdeskmedewerker denken aan een eerder geval, waarin een elektrische aansluiting afwisselend goed en minder goed contact maakt. Het advies aan de monteur is dan ook om eerst de stekker op de verstuiver goed te controleren.
led-tester
Als de stekkerverbinding gecontroleerd en in orde bevonden is, adviseert Automotive Techline de monteur om met een LED-tester over de bedrading naar de verstuiver heen te meten en te controleren of er ergens spanningsverlies optreedt. Als de LED tijdens het testen gaat knipperen, duidt dit op een slechte draad.
De monteur volgt het advies op en constateert inderdaad een knipperend LED. De bedrading naar de verstuiver wordt vervangen en de foutcode wordt gewist. Het waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel blijft ook uit.
Deel deze pagina met je netwerk!