Volvo V60 2.4 Plub In Hybrid 2015
Soms is een storing zo complex en kan deze zoveel oorzaken hebben, dat ook de medewerkers van Automotive Techline er hun tanden op stukbijten voordat de oplossing boven water komt. Zoals met een Volvo V60 Plug In Hybrid, waar van alles mis mee lijkt te zijn. De auto heeft met een lege accu gestaan, hij geeft heel veel CAN-busgerelateerde storingen, er branden evenzoveel lampjes en de automatische zesversnellingsbak weigert uit de P-stand te komen. 'Game over', zo lijkt het, maar de monteur zet door, bijgestaan door opeenvolgende helpdeskmedewerkers.
OP GEVOEL
Wanneer er veel CAN-busfoutmeldingen zijn, valt het niet mee om direct in de juiste richting te zoeken. Met logisch denken en goed meten kom je er niet altijd direct, dus zul je als monteur vaak ook op je gevoel af moeten gaan en daarbij heb je dan ook een beetje geluk nodig. Zeker als de datanetwerkschema's die je gebruikt niet volledig overeenkomen met de auto waar je aan sleutelt. Dit laatste blijkt ook tijdens het storingzoeken aan deze Volvo V60.
NIET UIT PARKEERSTAND
Terug naar het begin. De klant had een lege accu en na het opstarten van de auto zijn er meerdere storingen aanwezig. Er branden lampjes van het motormanagement, het TPMS en ABS en ook het rempedaal vertoont 'vreemd' gedrag. Ook als de motor loopt, is de automatische bak met geen mogelijkheid uit de parkeerstand te krijgen. Hierbij maakt het geen verschil of de dieselmotor loopt of dat de hybride Volvo in de EV-modus staat. Ook de vele foutcodes maken het de monteur niet makkelijk. HV-regeling, airbag, versnellingsbak, centrale elektronica, parkeerrem, stuurbekrachtiging, assistentsystemen: geen onderdeel van de auto lijkt storingvrij. De monteur heeft al diverse zinnige dingen uitgeprobeerd en de storingen gewist, maar deze blijven terugkeren.
EENVOUDIGE MODULE CHECKEN
De monteur deelt de datanetwerkschema's met de helpdesk, maar omdat de afgebeelde regelapparaten met nummers zijn afgebeeld en niet met hun benaming, vraagt de helpdeskmedewerker deze op. Hij zal de terugkerende storingen bekijken en onderzoeken of deze wellicht allemaal op hetzelfde netwerk zitten. Op basis van de weergegeven fouten lijkt het probleem aanvankelijk in de high-speed CAN-bus te zitten. Daarnaast zijn er echter ook diverse modules met voedingsfouten. Daarom besluit de helpdeskmedewerker er één relatief eenvoudige module uit te lichten, die van de stuurbekrachtiging. De gedachte hierachter is dat als deze fout kan worden opgelost, dit mogelijk de weg wijst naar het oplossen van alle andere fouten die met hetzelfde netwerk te maken hebben.
ERROR FLAGS
De helpdeskmedewerker vraagt de monteur ook een scopebeeld te sturen. Dit beeld laat zogeheten 'error flags' zien in de vorm van driemaal een afwijkende, langere puls. Hij legt dit aan de monteur uit als een storing waarbij een computer in het netwerk iets wil zeggen, maar door andere computers wordt overruled. Met andere woorden: een van de modules 'praat onzin' en legt hiermee het hele datanetwerk plat. Welke module dit is, wordt echter nog een hele zoektocht. De monteur wordt gevraagd om de voeding van de airbag te meten, omdat die ook fouten weergeeft. Ook volgt hij het advies om de zekeringen los te nemen van modules van de high-speed CAN-bus. De monteur doet dit, naast het losnemen van de motor-ECU-stekker, de ABS-stekker en diverse voedingen. Dit alles echter zonder resultaat.
VOCHT IN PDC-FORMULE
Bij gebrek aan aanknopingspunten, adviseert de helpdeskmedewerker nu de high-speed CAN-busdraden uit de CEM (Central Electronic Module) los te halen. Dit vanuit de wetenschap dat een defect CEM-netwerk wel vaker chaos veroorzaakt. Deze bedrading komt echter niet overeen met die van het gebruikte datanetwerkschema en de zoektocht gaat dus nog even door, onder andere met het opvragen van de juiste schema's. Voordat ze hiermee verder kunnen, heeft de monteur op de achtergrond zelf ook nog verder gezocht. Met name richting de ABS-module, omdat deze opvallend veel fouten weergaf. De monteur had ook ontdekt dat de PDC-module (Parking Distance Control) eraan gekoppeld was. Door de PDC los te koppelen en handmatig de foutcode te wissen, waren de fouten verdwenen.
NIEUWE PAM
Op de vraag van de helpdeskmedewerker of er nog iets te zien was aan de PDC-module, zegt de monteur een vochtplek te hebben waargenomen. Na het advies om nog een nieuwe meting uit te voeren tijdens een proefrit, blijven er twee fouten over die te maken hebben met communicatie richting de PDC-module, een logisch gevolg van het loskoppelen van de PAM (Parking Assist Module). Hierop besluit de monteur de PAM te vervangen en een nieuwe in te leren. Hierna zijn de foutmeldingen definitief verdwenen. Het resultaat van een lastige zoektocht, logisch nadenken, veel proberen en uiteindelijk ook wat broodnodig geluk.
Deel deze pagina met je netwerk!